Článek
Elektromechanickou parkovací brzdu mohla dostat i nová octavia, po dlouhých diskusích nakonec šéfové vývoje rozhodli ponechat klasické řešení. Zajímavé je, že u VW Golf, postaveném na stejném základu, už ale najdete pouze tlačítko elektromechanické brzdy.
Klasická parkovací brzda má několik výhod: zatažení je obvykle rychlejší. Na opuštěných zasněžených silnicích je její používání vzhledem k účinnosti na zadní kola zábavné a zkušenějším řidičům může i pomoci k odvrácení střetu - to když se auto sune nekontrolovatelně jiným směrem a nic jiného nepomáhá. A koneckonců, zejména konzervativní řidiči ocení určité mechanické spojení s automobilem, což elektromechanické varianty nenabídnou.
Nevýhodou elektromechanických brzd je rovněž to, že v případě vybití baterie nelze s autem pohnout; odjištění je složité, například u Citroënu Grand Picasso je nutné pomocí speciálního klíče pod zadní sedačkou točením povolit sevření brzdy.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/aRVBr5e.jpeg?fl=cro,0,150,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi
Jaké jsou naopak výhody elektromechanických brzd, obvykle pracujících se dvěma elektromotory a vřetenovou převodovkou? Proti klasickým pákám zabírají v autě méně místa, umožňují brzdu uvolnit automaticky při rozjezdu a samočinně ji "zatáhnout" při zaparkování. Při nouzovém brždění je účinek přenášený na všechna čtyři kola (u konvenční "ručky" pouze na zadní) a systém při deceleraci využívá i asistenčních systémů typu ABS či ESP.
Elektromechanické brzdy jsou dnes běžnou součástí v luxusních autech (BMW řady 7, Audi A8 apod.), často také v drahých SUV (Range Rover apod.). A například ve všech nových modelech od Porsche už není klasická parkovací brzda. V nižší střední třídě je tomu jinak a u většiny modelů ji najdete, přičemž u některých si lze připlatit za elektromechanickou brzdu. Třeba u Opelu Astra ale toto řešení u vyšších výbav dostanete standardně.
10 nejprodávanějších aut nižší střední třídy - jaký typ parkovací brzdy používají | |
---|---|
Model | Typ |
Škoda Octavia | ruční |
VW Golf | EM |
Hyundai i30 | ruční / EM |
Kia Cee´d | ruční / EM |
Renault Mégane | ruční / EM |
Ford Focus | ruční |
Peugeot 308 | ruční |
Opel Astra | ruční / EM |
Toyota Auris | ruční |
Honda Civic | ruční |
Poznámka EM = elektromechanická brzda, ruční / EM znamená, že EM je za příplatek |