Článek
O autonomním řízení se toho napovídá tolik, že už by si jeden mohl myslet, že samořídící auta jsou za rohem. Jenže zatím jde spíše o zdokonalování asistentů řízení.
Jsou pro to dva základní důvody. Zaprvé ve většině zemí a v celé Evropě je předepsáno, že řidič musí mít ruce na volantu a naplno se věnovat řízení. I když se tak současné nejpokročilejší systémy dokážou po dálnicích pohybovat samy, po puštění volantu vás po pár sekundách musí donutit převzít kontrolu zpět.
Jak funguje levné samořízení? Test Renaultu Clio s paketem poloautonomní jízdy
Zadruhé ani automobilky nechtějí přebírat odpovědnost, proto své systémy s výjimkou Tesly nenazývají autopiloty, jde vždy o asistenta. Krom zmíněné kalifornské automobilky však kroky kupředu udělá i Ford.
Systém Active Drive Assist (ADA) bude dostupný v příštím roce pro elektromobily Mustang Mach-E, které mají z výroby volitelný balíček přípravy Active 2.0. V druhé polovině příštího roku pak systém ADA stačí jen nainstalovat u dealera.
Místo osmiválce lze pod kapotu elektrického Mustangu schovat třeba krevety, ukazuje Ford
Vůz bude krom senzorů a kamer používat i data ze satelitní navigace. Ford už pro tyto účely zmapoval 100 000 mil (téměř 161 tisíc kilometrů) silnic v Kanadě a USA, kde bude systém k dispozici. Dostupnost funkce v Evropě je zatím neznámá. Stojí jí v cestě především legislativa.
Ford se ve svých prohlášeních neváhal otřít i o konkurenční asistenty. „Některé z nabízených systémů na trhu vedou auto silně, jsou nervózní, a když chcete řízení převzít, musíte s nimi zápasit,” řekl pro web Motor1 Darren Palmer z divize pro elektromobily Fordu. U systému od modrého oválu prý postačí jen jemně položit ruku na volant, aby šofér převzal kontrolu.