Článek
O autonomním řízení se toho napovídá tolik, že už by si jeden mohl myslet, že samořídící auta jsou za rohem. Jenže zatím jde spíše o zdokonalování asistentů řízení.
Jsou pro to dva základní důvody. Zaprvé ve většině zemí a v celé Evropě je předepsáno, že řidič musí mít ruce na volantu a naplno se věnovat řízení. I když se tak současné nejpokročilejší systémy dokážou po dálnicích pohybovat samy, po puštění volantu vás po pár sekundách musí donutit převzít kontrolu zpět.
Zadruhé ani automobilky nechtějí přebírat odpovědnost, proto své systémy s výjimkou Tesly nenazývají autopiloty, jde vždy o asistenta. Krom zmíněné kalifornské automobilky však kroky kupředu udělá i Ford.
Systém Active Drive Assist (ADA) bude dostupný v příštím roce pro elektromobily Mustang Mach-E, které mají z výroby volitelný balíček přípravy Active 2.0. V druhé polovině příštího roku pak systém ADA stačí jen nainstalovat u dealera.
Vůz bude krom senzorů a kamer používat i data ze satelitní navigace. Ford už pro tyto účely zmapoval 100 000 mil (téměř 161 tisíc kilometrů) silnic v Kanadě a USA, kde bude systém k dispozici. Dostupnost funkce v Evropě je zatím neznámá. Stojí jí v cestě především legislativa.
Ford se ve svých prohlášeních neváhal otřít i o konkurenční asistenty. „Některé z nabízených systémů na trhu vedou auto silně, jsou nervózní, a když chcete řízení převzít, musíte s nimi zápasit,” řekl pro web Motor1 Darren Palmer z divize pro elektromobily Fordu. U systému od modrého oválu prý postačí jen jemně položit ruku na volant, aby šofér převzal kontrolu.