Článek
Honda e, první elektromobil japonské automobilky na evropských trzích, byla veřejnosti poprvé představena již v roce 2017, tehdy však ještě jako koncept Urban EV. V roce 2019 automobilka představila produkční verzi, která se přitom od konceptu téměř nelišila. A to byla jedna z velkých předností vozu.
Malý městský hatchback s délkou 3,9 metru odkazoval na design Hondy Civic ze sedmdesátých let, zaujal elegantními hladkými plochami bez zbytečných kudrlinek, měl moderní zapuštěné kliky a klasická zrcátka nahradily kamery, jejichž výstup byl prakticky vyveden na krajích palubní desky.
Trošku horší už to ale bylo s praktičností, kdy zavazadelník nabídl standardně jen 171 litrů a baterie s kapacitou 35,5 kWh měla vystačit k dojezdu 210 km dle WLTP. Naopak poměrně vysoká byla cena, která v době redakčního testu v roce 2020 startovala na 899 900 Kč, snadno se však uměla přiblížit i k milionu.
Kombinace těchto faktorů se tak podepsala na poměrně nízkých prodejích. Zákazníci navíc preferují vozy typu SUV a crossovery, což nakonec zohlednila i japonská automobilka. Ta nejprve uvedla, že se Honda e nástupce nedočká. Podle informací Motor1 ale nedávno na svých japonských stránkách zveřejnila, že v lednu 2024 plánuje ukončení výroby městského hatchbacku.
Nepřímým nástupcem Hondy e by se pak mělo stát čistě elektrické SUV Honda e:Ny1, které nabídne více prostoru i praktičnosti. Vůz podobný modelu HR-V stojí na čistě elektrické platformě, jeho přední kola pohání elektromotor o výkonu 204 koní, baterie s kapacitou 68,8 kWh by měla nabídnout dojezd kolem 412 kilometrů.