Hlavní obsah

Rostoucí nabídka snižuje cenu ojetých elektromobilů

S rostoucí konkurencí na trhu nových elektromobilů se jen s malým zpožděním pojí i větší nabídka na trhu ojetin. Elektromobily sice stále zabírají jen asi jedno procento mezi českými ojetinami, každým měsícem jich však na inzertních portálech přibývá.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Nabíjecí stanice (ilustrační foto)

Článek

Elektromobily na trhu ojetin dosáhly svého cenového maxima v únoru, kdy se daly pořídit za 759 000 Kč. V červnu už byla střední hodnota ceny 658 000 Kč, vyplývá ze statistik AAA Auto monitorujících celý trh ojetých aut.

V květnu například Škoda Enyaq meziročně spadla o 33 procent na 1,039 milionu korun, Tesla Model 3 o 26 % na 702 tisíc Kč. Právě Tesla pokračuje v cenovém sešupu, meziměsíčně zlevnila o dalších 37 tisíc korun.

Podle Petra Vaněčka z Aures Holdings, pod které spadá i AAA Auto či Mototechna, koresponduje pokles ceny převážně s rostoucí nabídkou. „Zatímco vloni se měsíčně v inzerci objevilo v průměru 1 121 aut, v červnu to bylo již 1 407. Širší nabídka pozitivně ovlivňuje cenu aut, což je s ohledem na rostoucí poptávku vítané. Když se pak podíváme na jednotlivé modely, tak například Škoda Enyaq a BMW i3, které jsou mezi Čechy nejvyhledávanějšími modely elektrických aut, od začátku ledna zlevnily o 151 a 55 tisíc,“ upřesnil Vaněček.

Je baterie v kondici?

I když se cena baterie stále snižuje, i tak jde pořád o to nejdražší, co se v elektromobilu nachází. Proto se o ni při koupi ojetého elektromobilu zajímejte stejně důkladně, jako o celkový stav vozu. Zatímco u spalovacích motorů lze jeho kondici slyšet nebo i vidět, v případě baterie elektromobilu je zapotřebí software. „To ale neznamená, že do elektromobilu nevidíme, naopak,“ říká specialista na elektromobilitu v AAA Auto Jan Dedek.

Jedním z ukazatelů je takzvané SoH, tedy State of Health baterie, vyčtené přímo z jednotky baterie. Tato hodnota ukazuje, kolik využitelné kapacity ještě v baterii zbývá. Například pět let staré auto s nájezdem 80 tisíc kilometrů s SoH 90 procent znamená, že přesně v tomhle stavu ujede stále 90 procent toho, co zvládlo jako nové. Což je u ojetých aut extrémně důležitý údaj.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Pohled na Volkswagen ID.4 zespoda se sundanými ochrannými kryty podvozku a sundaným spodním podjezdovým krytem baterie. Co vidíme, je chladicí okruh baterie, oranžové vysokonapěťové kabely a elektromotor s převodovkou na zadní nápravě.

Některé značky však z výroby pracují s hodnotou nad 100 procent, proto z ní software sejme líbivých 100 procent ještě dlouho poté, co reálně kapacita klesne.

Reálnou hodnotu SoH zjistí takzvaný premium test, který nabízejí někteří prodejci. Spočívá ve vyjetí téměř celé baterie a jejím opětovném nabití. Znamená to tedy stovky ujetých kilometrů jen pro takový účel, navíc získáte pouze tento údaj.

Jak se opravuje baterie elektromobilů? Požadavky jsou přísné

AutoMoto

Třetí a nejspolehlivější možností je test specializovaných programů, například od rakouské firmy Aviloo. K programu patří malý kufřík s krabičkou, která po několika minutách přes OBD konektor zjistí potřebné údaje.

„Program dává baterii skóre na základě několika parametrů, hlavně jak se předchozí majitel k baterii choval. Ale i jaké jsou rozdíly v nabíjení článků, v jejich teplotách a tak podobně. Získáte spoustu technických údajů, které jsou důležité. To vše shrnujeme do takzvaného scoringu. A ten má při výběru ojetého elektromobilu největší váhu – počet kilometrů a stáří auta v tomto směru tolik důležité nejsou,“ říká Dedek.

Čínské automobilky mají do roku 2030 ovládnout třetinu globálního trhu

AutoMoto

Konec elektrické euforie? Mnohé automobilky přehodnocují plány

AutoMoto
Související témata:
BMW i3

Výběr článků

Načítám