Článek
Wraith coby model z roku 2013 jako poslední používá motor 6,6 litru oproti 6,75 novějších vozů Rolls-Royce, jako jediný také nestojí na sdílené platformě Architecture of Luxury.
Dosáhl tak své cílové rovinky, která však ohraničuje nejen éru jednoho modelu, jedná se zároveň i o poslední kupé značky se spalovacím motorem. Větší spectre už je elektromobilem a další modely jej budou v elektrifikaci následovat.
Značka z Goodwoodu uvádí, že když designéři a inženýři zvažovali, jak nejlépe zakončit éru modelu Wraith, rozhodli se hledat inspiraci u stejně významného vozu s motorem V12.
V roce 1938 kapitán George Eyston – jehož úsilí definuje ducha sportovnější verze Black Badge – vytvořil se speciálním vozem Thunderbolt hodnotou 575,335 km/h světový pozemní rychlostní rekord. Toto sedmitunové osmikolové monstrum poháněly dva letecké motory Rolls-Royce V12 řady „R“.
Vypuknutí druhé světové války v následujícím roce ale ukončilo Eystonovo úsilí a všechny další rekordy již byly vytvořeny s jinými typy motorů s jiným uspořádáním. Vzhledem k tomu je Thunderbolt stále historicky nejrychlejším automobilem s motorem V12, jaký kdy byl postaven.
S phantomem na sněhu. Vrchol automobilového luxusu je i na horách suverénní
Rekordní pokusy Thunderboltu se odehrály na legendárních Solných pláních Bonneville v Utahu v USA. Proti jasu zářivě bílého povrchu a pod žhnoucím sluncem bylo díky odrazům od leštěné hliníkové karoserie vozu téměř nemožné přesně rozeznat, kdy vůz projel měřicím zařízením.
Eyston proto na boky vozu nechal namalovat velké černé šipky se žlutými kruhy, které byly dobře vidět i při vysoké rychlosti. To dává dnešní kolekci Wraith Black Badge Black Arrow, tedy „černá šipka“, jak jméno, tak historický kontext.
Zakázková úprava vozu nabízí plné barevné stupňování mezi dvěma tóny – stříbrnou Celebration a černou Diamond. Na černý lak byla nanesena krycí vrstva s částicemi skla. Tato technika má také dodávat karoserii jemnou texturu inspirovanou hrubým povrchem Solných plání v Bonneville. Krycí lak vzniká více než 12 hodin trvajícím leštěním, aby bylo dosaženo povrchu připomínajícího sklo.
Kontrast k odstínu přechodové barvy zajišťují zářivě žluté elementy na nárazníku a proužky na kolech, které jemně připomínají žlutý kruh v černé šipce na Thunderboltu. Žluté prvky nese i motorový prostor nebo soška Spirit of Ecstasy.
Uvnitř je na palubní desce vzor dvanáctiválce vyrytý do jediného plátu černě potaženého hliníku, který odhaluje lesknoucí se kov pod ním, což připomíná hliníkovou karoserii Thunderboltu.
Test Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes: Ledové království
Protisměrně se otevírající dveře provedení Black Arrow jsou obloženy černým dřevem s otevřenými póry ve složitém designu zahrnujícím více než 320 vícesměrných a laserem vytvořených intarzií, které napodobují popraskaný nepravidelný povrch Solných plání Bonneville. Toto provedení je použito také na zadním panelu, který odděluje dvě zadní sedadla a připomíná vodopád.
Podoba vozu, který vytvořil rekordy, je připomenuta v jeho osvětleném, leštěném hliníkovém provedení, které je zapouzdřené pod sklem na středové konzole.
Stropní obložení vnáší do interiéru dramatickou atmosféru noční oblohy a obsahuje 2117 „hvězd“ z optických vláken – největší počet, jaký kdy měl vůz Rolls-Royce. Všechny jednotlivě ručně uspořádané „hvězdy“ zobrazují Mléčnou dráhu při pohledu z rozlehlých otevřených prostor a souhvězdí přesně tak, jak vypadaly nad solnými pláněmi v Utahu 16. září 1938, tedy v den Eystonova posledního, stále platného rekordu.