Hlavní obsah

Rolls-Royce představil svůj první elektromobil

Rolls-Royce uvedl Spectre, významní milník v historii luxusní automobilky. Jedná se o elektrické kupé postavené na platformě Architecture of Luxury, kterou sdílí se současnými konvenčními modely. Úkolem novinky je přenést kouzlo Rolls-Royce do elektrické éry.

Rolls-Royce představil elektrické kupé Spectre.Video: Rolls-Royce/Novinky.cz

Článek

Téma elektrického Rolls-Royce se v posledních letech opakovaně diskutuje, přičemž svůj díl přihodila i sama automobilka, která v roce 2011 uvedla koncept 102EX. Experimentální elektrický phantom se tehdy nesetkal s jásotem zákazníků, doba pro Rolls-Royce do zásuvky ale zdá se uzrála nyní.

Platforma Architecture of Luxury, na které stojí celé současné portfolio automobilky, s bateriemi od začátku počítala. Baterie v podlaze má pomáhat k další redukci hluku a o 30 procent zvyšuje torzní tuhost karoserie.

Za volantem nového Rolls-Royce Ghost: Méně je více

Testy

Otázkou zůstávalo, v jaké karoserii první elektromobil dorazí. Protože aktuálně v nabídce značky chybí dvoudveřové kupé, došlo právě na tuto elegantní podobu.

S délkou 5453 mm je spectre kratší než ghost i phantom, s pohotovostní hmotností 2975 kg je zase nejtěžší z celé portfolia, a to včetně SUV Cullinan. Jen baterie má totiž 700 kg.

Jako jachta

Při návrhu se údajně designéři značky inspirovali koncepty moderních jachet, zejména čistými liniemi či využitím efektu přirozeného odrazu světla.

Výzvou byla aerodynamika, která je u elektromobilu klíčová. Součinitel čelního odporu vzduchu cx s hodnotou 0,25 činí z modelu Spectre nejaerodynamičtější vůz značky Rolls-Royce v historii, jedná se o velmi dobrou hodnotu napříč automobilovým průmyslem. Přispívá k tomu dokonce i aerodynamicky optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy – jen ta podle automobilky absolvovala plných 830 hodin modelování a testování v aerodynamickém tunelu.

111letá soška na vozech Rolls-Royce má nový tvar, kvůli elektromobilitě

AutoMoto

Spectre má rovněž nejširší masku ve tvaru antického Panteonu v historii značky. Její jednotlivé lamely jsou nyní hladší a byly navrženy tak, aby pomohly ke snazšímu obtékání vzduchu kolem přídě a současně aby pomocí odrazů okolního prostředí zlepšily vizuální dojem z vozu.

Pro umocnění výrazu po setmění je maska osvětlená. O to se stará 22 diod LED, které osvětlují zadní stranu každé z lamel.

Provedením dělených světlometů připomíná svého duchovního předchůdce Phantom Coupé. Výrazná světla pro denní svícení jsou v kontrastu se spodními skupinovými světlomety, které se na první pohled zdají být zatmavené, přičemž skrývají matně chromové kryty.

Z bočního pohledu je to typický Rolls-Royce. Zaujme výrazná, protáhlá linie kapoty, zatímco v zadní části poutají pozornost jednolité boky.

„Karoserie vytváří dojem pohybu již tím, že odráží silnici pod sebou, podobně jako trup závodní jachty zrcadlí mořskou hladinu při rozrážení vln,“ vysvětluje automobilka. Siluetu zvýrazňují 23palcová kola, záď je ztvárněna minimalisticky se svítilnami v rozích.

Svítí i dveře

Čtyřmístný interiér vychází v mnohém z aktuální generace limuzíny Ghost. Zachovává si tedy tradiční design i mnoho konzervativních fyzických tlačítek. Jeden moderní ústupek tu přesto najdeme, Rolls-Royce se zbavil mechanických ukazatelů ve prospěch plně digitálního přístrojového štítu.

Krom „běžné“ hvězdné oblohy na stropě se poprvé LED prvky připomínající hvězdy přesouvají i do dveří. Obsahují 5876 ​​jemně osvětlených diod. Vnitřní výplně dveří lze také objednat s velkoformátovými dřevěnými obklady Canadel, které získaly jméno podle zátoky na jihu Francie, kde sir Henry Royce a jeho tým návrhářů pobývali během zimních měsíců.

Éterické noční téma modelu Spectre pokračuje i na osvětlení palubní desky, jejíž vývoj trval dva roky a vyžádal si více než 10 tisíc hodin. Její součástí je i štítek s nápisem Spectre obklopený kupou více než 5500 „hvězd“. Osvětlení na palubní desce na straně spolujezdce se aktivuje, až když je vůz připraven k jízdě, jinak zůstává očím skryto.

Točivý moment a kouzelné odpružení

Charakteristickým rysem vozů od Rolls-Royce je vždy nenucenost jízdy, sametové rozjezdy, neznatelný běh pohonu včetně řazení. V konvenčních modelech k tomu slouží úchvatné dvanáctiválce, které kladou důraz na maximální točivý moment dostupný v nízkých otáčkách.

Takový je elektrický pohon už ze své podstaty. Předběžné údaje podle automobilky ukazují, že tento v mnohém přelomový Rolls-Royce bude mít podle metodiky WLTP čistě elektrický jízdní dojezd 520 kilometrů. Přesné údaje nebo počet elektromotorů zatím v Goodwoodu tají.

Test Rolls-Royce Cullinan Frozen Lakes: Ledové království

Testy

Jisté je, že elektrické pohonné ústrojí disponuje výkonem 430 kW a poskytuje točivý moment 900 Nm. Tedy stejně jako phantom. Očekává se, že vůz dosáhne zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy.

Z modelu ghost si spectre vypůjčil aktivní vzduchové odpružení Planar. Dokáže oddělit stabilizátory tak, aby každé kolo mohlo reagovat zcela nezávisle a zabránit tím nežádoucím pohybům karoserie, ke kterým může dojít, když vůz najede na zvlněný povrch jen na jedné straně. Toto řešení také eliminuje riziko vysokofrekvenčních vibrací vlivem menších nedokonalostí povrchu vozovky.

5 nejkrásnějších loňských automobilů od divize Rolls-Royce Bespoke

AutoMoto

Jakmile systém vyhodnotí, že se blíží zatáčka, elektronický systém potlačování náklonu znovu spojí komponenty stabilizátorů vozu a přitvrdí tlumiče.

Systém řízení všech čtyř kol je pak připraven, aby zajistil bezproblémový nájezd do zatáčky a poté i výjezd z ní. Během toho systém na základě informací z 18 senzorů podle aktuální situace operativně upravuje parametry řízení, brzdění, distribuce výkonu a odpružení.

První vozy na konci příštího roku

Rolls-Royce Spectre již lze objednávat za tradičně nezveřejněnou cenovku. Automobilka jen uvedla, že „cenová hladina vozu se bude pohybovat mezi modely Cullinan a Phantom“. První vozy se k zákazníkům dostanou ve 4. čtvrtletí 2023.

Související témata:

Výběr článků

Načítám