Článek
Automobilka Rolls-Royce teprve nedávno představila svůj první elektromobil Spectre a její generální ředitel Torsten Müller-Ötvös už nyní hovoří o tom, že v budoucnu by místo trakční baterie mohla auta této značky jezdit na vodík.
Umožňuje to unikátní pozice značky na trhu a specifické použití vozů zákazníky, píše britský web Autocar. Vodík by ovšem nebyl v rolls-roycech budoucnosti spalován, nýbrž by sloužil k výrobě elektřiny v palivových článcích.
„Myslím, že spalovací motor na vodík není věc, kterou bych chtěl zkoumat, protože to už se testovalo před lety,“ odkazuje Müller-Ötvös na BMW Hydrogen 7 z nultých let 21. století, které vodík spalovalo ve vidlicovém dvanáctiválci.
Rolls-Royce představil svůj první elektromobil
„To není nejefektivnější způsob použití vodíku. Pokud bychom ho někdy v budoucnu použili, tak v palivových článcích. Nejsou odlišné od baterie, jde jen o to, jak získáte energii,“ pokračoval.
„Až na to bude čas, až bude technologie dostatečně pokročilá, je to určitě něco, k čemu bychom jako Rolls-Royce vyvíjeli snahy. Proč ne, možná se zbavíme baterií a pustíme se do palivových článků,“ řekl dále a naznačil tak, že taková budoucnost není zrovna blízká.
Vodík však má oproti bateriím jednu poměrně velkou nevýhodu - nenatankujete ho doma v garáži, kdežto elektřinu tam dobít poměrně pohodlně můžete. „Všichni naši klienti mají velké garáže. Je spousta místa doma a spousta místa v kancelářských budovách, kam se dají nainstalovat nabíječky,“ řekl Müller-Ötvös.
Navíc, řada zákazníků už doma nabíječku má. „Pro řadu z nich není spectre prvním elektromobilem,“ dodává manažer.
Automobilka BMW, pod kterou Rolls-Royce patří, zkraje letošního roku spustila pilotní program, při kterém několik desítek zákazníků testuje v reálném světě model iX5 Hydrogen, rovněž používající vodíkové palivové články.