Článek
Snad každý kluk má ten sen – být pilotem formule 1. Jen malé hrstce těch nejlepších řidičů a největších šťastlivců se to však splní a skutečně se posadí do kokpitu v královské disciplíně okruhových závodů.
Pokud k této smetánce nepatříte a na vlastní pořízení a provoz skutečné formule 1 máte hluboko do kapsy, je tu novozélandská firma Rodin. Stroj s názvem FZED je tak blízko formuli, jak to jen jde, ale s mnohem menšími nároky na provoz.
Tak třeba motor. Je to 3,8l osmiválec Cosworth, který nepotřebuje závodní palivo, ale může běžet na standardní 98oktanový benzín z pumpy. A navíc zvládne 5000 kilometrů, než bude potřebovat repasi – patnáctkrát víc než motor ze skutečné formule 1.
Motor dává 675 koní a 450 Nm bez přeplňování, točí až 10 tisíc otáček a s vozidlem, které váží 609 kg bez řidiče, ale s náplněmi, bude mít vážně málo práce. Právě díky poměru výkonu ku hmotnosti 1108,37 koně na tunu může firma Rodin hovořit o zážitcích podobných formuli 1.
Pro srovnání, BMW M5, úctyhodně rychlé silniční auto, má 323,45 koně na tunu a v současnosti nejrychlejší silniční auto na světě Koenigsegg Agera RS má 974,91 koně na tunu.
Rodin FZED ale nebude soutěžit o titul nejrychlejšího auta světa. Má se s ním jezdit po okruzích, a to buď soukromě, nebo se s ním můžete účastnit různých závodních sérií. V Evropě je to třeba šampionát BOSS, Big Open Single Seaters, který má za jednu ze zastávek i brněnský Masarykův okruh.
Kromě motoru stojí za zmínku sekvenční šestistupňová převodovka Ricardo, karbonové brzdy Brembo, nastavitelné tlumiče Öhlins nebo závodní kola a pneumatiky Avon. Všechny tyto firmy patří k největším jménům v motorsportu.
Karoserie je samozřejmě vyrobena z karbonu, doplněného o hliník a nomex (meta-aramidové vlákno se silnou odolností vůči vysokým teplotám) v případě centrální vany se sedačkou pilota. Vnější panely jsou také z karbonu.
Pokud vám to celé připomíná britský projekt Lotus T125, který chtěl v roce 2011 nabídnout zákazníkům to stejné, ale zůstalo u slibů, nejste daleko skutečnosti. Rodin FZED vznikl právě na jeho základech, jen na druhém konci světa.
Firma Rodin si za svůj stroj a příslušenství k němu řekne o 650 tisíc dolarů (cca 15 milionů korun) bez daní a dalších poplatků. Není to málo, vstupní náklady do závodní třídy GT3 jsou podobné, ale tady dostanete zážitky jako ve formuli 1 – alespoň podle firmy Rodin.