Hlavní obsah

Rivian představuje druhou generaci vlajkových modelů R1S a R1T

Design nové generace modelů R1S a R1T sice zůstal téměř identický, ale automobilka slibuje stovky vylepšení v oblasti hardwaru, softwaru i jízdního zážitku.

Foto: Rivian

Rivian R1S

Článek

Americká automobilka Rivian, jeden z nejúspěšnějších start-upů v oblasti elektromobility, byla založena v roce 2009 a díky své koncepci s vozidly postavenými na skateboardové platformě si rychle získala velkou pozornost i řadu investorů. V roce 2021 společnost představila své dva první modely, pick-up R1T a SUV R1T, které nyní představuje v druhé generaci.

Rozpoznat novou generaci na první pohled přitom nebude úplně snadné, neboť designové změny jsou jen minimální. Společnost ovšem použila nová světla, která by měla časem nabídnout i adaptivní svícení, přepracovala zadní svítilny a instalovala nová 22“ kola s vylepšenou aerodynamikou. Úpravou pak prošla i nabídka lakování a dekorů exteriéru.

Americká automobilka Rivian ukázala dvě nová SUV

AutoMoto

Kabina je rovněž víceméně identická, nabídne ale nový audiosystém, ambientní osvětlení s nabídkou bare a nové střešní okno „Dynamic Glass Roof“, které je elektrochromatické. Díky stisku jednoho tlačítka tak lze celou střechu jednoduše zneprůhlednit.

Automobilka nabízí u nového modelu také technologii digitálního klíče a uživatelské rozhraní nově pracuje s Unreal Engine. Posádka se tak může těšit na lepší grafiku a ilustrace v infotainmentu. Ten navíc podporuje služby Connect+ a Apple Music, díky čemuž posádka získává přístup k různým aplikacím a široké nabídce hudby.

Modernizace se dotkla rovněž pohonného ústrojí. Například model R1T se čtyřmi motory tak nově nabídne nejvyšší výkon 764 kW (1039 k) a 1622 Nm točivého momentu. V režimu Launch Mode tak zrychlí z 0 na 96 km/h za 2,5 sekundy.

Konfigurace se třemi motory, dvěma na zadní nápravě a jedním vpředu, nabízí nejvyšší výkon 634 kW (862 k) a konfigurace s dvěma elektromotory (na každé nápravě jeden) poskytuje systémový výkon 496 kW (674 k).

Automobilka také zapracovala na bateriích, které mají přepracované moduly a efektivnější uspořádání. Dojezd s bateriemi Large a Max by se měl pohybovat okolo 676 kilometrů, dostupnější baterie Standard s lithium-železo-fosfátovou chemií pak nabídne dojezd okolo 435 kilometrů.

Vylepšením prošel také podvozek, včetně vzduchového odpružení. Na silnicích by tak nové vozy Rivian R1T a R1S měly být ještě komfortnější.

Společnost navíc zapracovala na snižování spotřeby a zvyšování efektivity, k čemuž by kromě aerodynamicky tvarovaných kol mělo přispět i nové tepelné čerpadlo, nová elektronická architektura a nová výpočetní platforma. Vozy jsou nově lehčí o 10 řídicích jednotek a 2,6 kilometru kabelů.

Modernizací prošly také systémy asistovaného řízení, které by měly být podstatně výkonnější a schopnější. Auto tak dohlédne dál a poradí si i s horším počasím. Celkem je vůz osazen 11 kamerami, pěti radary a technologií prediktivní umělé inteligence.

Výroba vozů Rivian R1T a R1S nové generace už v zámoří probíhá a na trh by se měly dostat brzy. Cena začíná od 69 900 dolarů (1,58 milionu korun) za model R1T, SUV R1S pak startuje od 75 900 dolarů (1,71 milionu korun). Do Evropy se ovšem vozy oficiálně nedovážejí, na lokální trhy by měly vstoupit až menší modely Rivian R2 a R3.

Mercedes-Benz a Rivian plánují podnik na výrobu elektrických dodávek v EU

AutoMoto
Související témata:
Rivian R1S

Výběr článků

Načítám