Článek
Prezident Zeman ani neměl jinou možnost: již dříve totiž prohlásil, že český prezident by měl jezdit českým autem. Škoda Superb 3.6 FSI 4x4 je vrcholem v modelové řadě Superb. Zároveň jde o nejvýkonnější model, jaký mladoboleslavští nabízejí. Úplně nejdražší provedení, které dostal Miloš Zeman, nese ve svém názvu jména dvou zakladatelů automobilky, tedy Václava Klementa a Václava Laurina. Běžný smrtelník za něj zaplatí 1 105 900 korun.
Vrcholný model lze rozpoznat chromovanou mřížkou chladiče na přídi a plaketou Laurin & Klement na zádi vozu. Výjimečná pro tento designový paket jsou osmnáctipalcová litá kola Sirius a hnědá metalíza (Škoda ji označuje Magnetic). Vrcholné provedení můžete mít i v jiných barevných odstínech.
Skvělý šestiválec, spotřeba však není z nejmenších
Dekorativní prvky interiéru mohou být ze dřeva (jde však o pouhou imitaci). Nechybí ani ozdobné prahové lišty z oceli, na opěradlech sedadel je vyraženo logo Laurin & Klement. Stejné najdete i na prazích či boku karoserie.
Dynamika je i přes poměrně velkou pohotovostní hmotnost, jež přesahuje 1,8 tuny, velmi dobrá. Superb s vidlicovým 3,6litrovým šestiválcem úderně zrychluje (0-100 km/h za 6,5 s), má velmi dobré pružné zrychlení (350 Nm je dostupných mezi 2500 až 5000 otáčkami) a dech mu dojde až při 250 km/h. Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou v celém spektru otáček velmi bezprostřední.
Z 3,6litrového objemu by samozřejmě šlo dostat o pár desítek koní více, jak již bylo řečeno, dynamika je více než uspokojivá. Motor je povětšinou tichý (trochu o sobě dá vědět při prošlápnutí plynového pedálu nebo těsně před červeným polem otáčkoměru). V době downsizingu je to tak trochu unikát, navíc jediný šestiválec v nabídce současné produkce jediné české automobilky.
Výhradně automat
S tímto motorem je v superbu, ať už v sedanu či kombi, spojena vždy automatická dvouspojková převodovka DSG. Palivová nádrž má navíc jen průměrných 60 litrů, u čerpací stanice tak budete s touto verzí poměrně častými hosty. Při rychlejší jízdě totiž apetit motoru stoupne ke 12 litrům a výjimkou není ani patnáctilitrový odběr.
Trakce je díky pohonu 4x4 (Haldex 4. generace) výtečná, nesmíte ale po této verzi superbu s těžkým motorem vepředu chtít sportovní chování – na limitu je vcelku nedotáčivý. Podvozek je celkově tužší, škoda že koncern VW nepovolil do superbu adaptivní tlumiče, které by agilitu, ale především komfort zvýšily.
Jízdní vlastnosti jako celek jsou každopádně dobré, vyvážené, ovšem ničím nadprůměrné. Menší řidičskou jistotu představuje jízda kolem 180 km/h a výše, kdy superb nedovede tak perfektně držet směr jako dražší luxusní sedany typu Audi A8, kterým jezdil bývalý prezident Klaus.
Dobrá praktičnost, nadprůměrný komfort ale nelze čekat
Praktičnost superbu je výtečná, místa je totiž dostatek nejenom vepředu, kde lze sedačky seřídit ve velkorysém rozsahu, ale i vzadu. Tam je nadprůměrný prostor pro nohy a kolena, který najdete nikoliv o třídu, ale o dvě výš. V příčném směru je kvůli průměrné šířce vozu místa dostatek, nikoliv však přebytek (tak jako v případě místa v podélném směru). Rovněž sedačky nenabídnou takový komfort, jaký by byl u prezidentského auta žádoucí.
Superb navíc doplácí na to, že jde o model starý již pět let a letošní facelift mnoho nezmění. Kupříkladu některé bezpečnostní a komfortní prvky výbavy, které má nová octavia, omlazená verze vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky kupodivu nedostala. Jde například o adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek a Lane Assistant udržující automobil v jízdním pruhu.
Technicky je tak octavia v mnoha ohledech vyspělejší než současný i omlazený superb. Úplně nová generace (B8) ale mnohé změní – dostane i adaptivní tlumiče a celkově bude větší. Ve škodovce ji podle našich informací mají vytvořenou, jenže na trh se dostane až za rok, možná za dva.