Článek
Ve výrazné barvě vypadá nová fabia vskutku dobře, má vyvážené proporce a uhlazený, „nepřeplácaný“ design. Autorovi článku se nejvíce líbí ze zadního pohledu, kdy vynikne odkaz na tvary první generace, představené v roce 1999. Asi jedinou výtku máme k předním světlometům, které nám i s ohledem na dynamicky tvarovaný profil kapoty s hrdě vystaveným logem automobilky přijdou přece jen moc velké.
Fabia třetí generace je s délkou 3992 mm o 8 mm kratší než druhá generace, ta je dlouhá rovné čtyři metry. Šířka je větší o devět centimetrů, výška „spadla” o 31 mm na 1467 mm. Rozvor náprav se prodloužil o 5 mm na 2470 mm. Vpředu je větší prostor pro cestující (1021 vs. 989 mm), vzadu je naopak místa méně (963 vs. 994 mm). Nejmenší kola mají rozměr 14, největší pak 17 palců.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Po usednutí do vozu chválíme výborné sedačky, které nám svým tvarem a bočním vedením připomínají sportovní variantu z druhé fabie/roomsteru. Už v základu tak dostanete velice pohodlné sedačky s až nečekaně dobrou boční podpěrou, v nabídce by měla být i varianta s integrovanou hlavovou opěrkou, nám ale úplně stačilo toto provedení. Sedí se níže než u druhé generace úzké a vysoké fabie.
Rozsah posunu řidičovy sedačky a možnosti pro příčné a podélné nastavení volantu jsou tradičně výtečné, řidičovo lýtko ale bude u vyšších postav příliš utlačovat středový tunel. Palubní deska vypadá, že má měkčený plast, ale na poklep je dost tvrdý, první generace s vypěňovaným povrchem jej měla hezčí.
Prostor bez problémů, rodiny uspokojí kombi
S prostorností není vzhledem k segmentu, kam mladoboleslavský konkurent fiesty, Hyundaie i20 nebo Peugeotu 208 patří, žádný problém a troufneme si tvrdit, že nová fabia bude patřit k nejpraktičtějším malým vozidlům. Pokud máte nějakých 185 cm a pohodlně si sednete „za sebe“, stačí v sedačce mírně sklouznout, zcela vzpřímený posaz samozřejmě v této kategorii nečekejte. I tak vám zůstane přiměřený prostor pro kolena.
Navíc 330 litrů zavazadlového prostoru je jistě nadprůměrnou hodnotou, což majitelé, již z finančních důvodů fabii používají coby jediné rodinné auto, které musí zvládnout jízdu do hypermarketu i rodinnou dovolenou, rozhodně ocení. Kdo bude chtít ještě více prostoru, toho uspokojí verze kombi, která se - což Škoda dosud tajila - ukáže společně s „krátkou” verzí v říjnu na pařížském autosalonu. Hatchback se začne za dosud nezveřejněnou cenu nabízet v polovině listopadu, kombi od ledna.
Praktická tedy je, ale jak jezdí? Z hlediska jízdních vlastností si opravdu není na co stěžovat, byť zatím z krátké projížďky nechceme vynášet dalekosáhlé verdikty. Na šestnáctipalcových kolech jde o příjemně komfortního společníka, který se neztratil ani na zakroucených okreskách. Auto velmi dobře drží stopu, nové elektrické řízení má příjemné vracení do středové polohy a třebaže nereflektuje zatížení předních kol tuhnutím, není v kategorii A0 důvod jeho nastavení kritizovat, notabene když umí velmi schopně absorbovat vibrace na rozbité vozovce.
Kompletní seznam motorů pro Fabii III | |||
---|---|---|---|
motor | palivo | výkon | převodovky |
1,0 MPI | B | 44 kW | 5M |
1,0 MPI | B | 55 kW | 5M |
1,2 TSI | B | 66 kW | 5M |
1,2 TSI | B | 81 kW | 6M, 7 DSG |
1,4 TDI | N | 55 kW | 5M |
1,4 TDI | N | 66 kW | 5M, 7 DSG |
1,4 TDI | N | 77 kW | 5M |
Tuhost je lepší, širší je i využití vysokopevnostní oceli
Nová fabia má lepší torzní tuhost než ta dosluhující, proti první generaci to ale není takový skok, protože tuhost je dimenzována velmi dobře. Konkrétně jde o 19600 Nm/m, tj. o 600 více než dosud. Platí to i pro verzi s obrovským střešním oknem, které dělá interiér prosvětlenější a nadšené z něj budou i děti. Verze s klasickou střechou je samozřejmě tužší.
Velkou, v tiskových materiálech nezveřejněnou novinkou je, že každá fabia třetí generace standardně dostane systém XDS, který je kupříkladu pro octavii za příplatek, jakkoliv jde pouze o softwarovou modifikaci. XDS se bude aktivovat nikoliv při 0,6 G jako u octavie, ale již při 0,15 G. V zatáčkách zajistí cíleným přibržďováním kol větší neutralitu.
Fabia III převzala značnou část prvků z nové octavie a posunula se tak z hlediska nabídky komfortních či bezpečnostních položek. Jde o příplatkové systémy typu bezklíčové startování motoru, ESP s funkcí multikolizní brzdy, asistent pro brzdění, respektive úplné zastavení (do 34 km/h) před překážkou, monitorování tlaku v pneumatikách (nezávisle pro každé kolo), dešťový asistent stěračů nebo přední a zadní parkovací asistent.
Xenony nedostane ani v „ekonomické” variantě
Xenonové světlomety, které měla první generace, Fabia III nedostane, a to ani v ekonomické verzi s menší svítivostí (má je rapid). Podle průzkumů automobilky by tento luxusní prvek výbavy žádalo zhruba pět procent kupujících. Levnější verze budou mít žárovky H4 s denním svícením (bez LED), dražší pak dostanou typ H7 s diodami pro denní svícení.
Standardem bude centrální zamykání. Nestane se tak jako u předchozích generací, že by hrdlo nádrže jistil postaru klíček. Naopak, ruční otevírání oken ani v této generaci nezmizí – základní verze jej mají.
Dále jsme si všimli několika levnějších detailů: zadní loketní opěrky jsou příliš malé a dávají zapomenout na masivní z první fabie, stropní držáky nemají silikonové dorazy a tak při vrácení zpět bouchnou. Pokud chcete používat integrovanou navigaci, musí váš telefon podporovat rozhraní MirrorLink verze 1.1, což většina současných telefonů neumí, třebaže jde technicky jen o přehrání nové verze software.
Naopak výborné jsou zadní Isofix úchyty, nechybí ani výškové nastavení předních pásů (nemají často ani dražší auta), v autě je dostatek odkládacích prostorů na drobnosti.
Tříválcový dieselový motor se proti slabším verzím liší jiným turbodmychadlem, jeho chod je relativně klidný, jakkoli by byl čtyřválec z hlediska vibrací mnohem lepší. Tady jde o úlitbu splnění emisních standardů a vyhnutí se platbě vysokých pokut.
Slabší benzínová dvanáctistovka je spojena s pětistupňovou manuální převodovkou a při 130 km/h točí rovné tři tisíce otáček. Po krátké jízdě ukázal palubní počítač cifru 8,4 l/100 km. Motor je pocitově slabší ve středních otáčkách, když jej ale vytočíte, dovede jet relativně svižně. K benzínovým tříválcům jsme se nedostali, víme ale, že všechny motory jsou celohliníkové, zcela nové konstrukce. Jiné je i jejich umístění se sníženým těžištěm a posunem dozadu, díky čemuž se zmenšil i přední převis karoserie.
Může se Vám hodit na službě Firmy.cz
Více ale řeknou první „ostré” testy v polovině října, kde budeme mít více času automobil vyzkoušet. Prodejní ceny Škoda oznámí během světové premiéry na pařížském autosalonu počátkem října.