Hlavní obsah

Respirátory místo tajných prototypů aut. Škoda Auto změnila výrobu

Novinky, Natálie Lošková, luh
Mladá Boleslav

Největší česká firma Škoda Auto byla kvůli vládním protipandemickým opatřením nucena pozastavit výrobu, tisíce zaměstnanců tak zůstalo doma. Pracovníci z technického vývoje se ale nezastaví, všechny kapacity totiž využili na výrobu respirátorů. Po vzoru ČVUT se přidali k výzvě a v jindy tajném oddělení EGV vyrábí druhým týdnem na 3D tiskárně součástky pro respirátory.

Utajované oddělení Škoda Auto výrobělo donedávna prototypy aut. Nyní tiskne respirátoryVideo: Novinky

Článek

S nápadem přišlo ČVUT, jehož výzkumný tým vědců z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) vyvinul prototyp pokročilého respirátoru CIIRC RP95-3D. Výsledný respirátor má stejnou či dokonce vyšší ochranu než respirátory třetí třídy, tedy FFP3, jež doposud vláda objednávala z Číny. ČVUT získalo certifikaci na nový prototyp respirátoru během jediného týdne.

„3D tisk umožňuje masovou výrobu tím, že je možné tisknout lokálně, kdekoliv je třeba, blízko nemocnic a dalších sociálních zařízeních. Není nutné výrobek převážet,“ řekl Novinkám k výhodám respirátoru z tiskárny již dříve Vít Dočkal, vedoucí projektů CIIRC.

V Česku se na speciální tiskárně vyrábějí respirátory s nejvyšším stupněm ochrany

Koronavirus

Do výroby se tak mohlo přidat lokálně všech osm vlastníků tohoto typu tiskáren v republice. Jednou z nich je i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která s výrobou začala v oddělení EGV, kde za jiných okolností vznikají první prototypy aut, které jsou na silnici k vidění až za několik let. Nyní ale vývojáři vytisknou místo tajných součástek zhruba 65 kusů respirátorů denně.

„Upravit stroje nebylo náročné, používáme stejné materiály i stejnou technologii jako pro výrobu našich modelů. Výrobu respirátorů zatím zvládáme pokrývat ve dvou lidech,“ řekl Martin Sova, koordinátor stavby prototypů a kompetenčního centra 3D tisku Škody Auto.

Tisk jedné várky trvá 16 hodin, dalších zhruba 16 hodin musí ale vývojáři počkat na její vychladnutí. Navýšit počet vyrobených kusů za den tak zatím není možné. Proces výroby Martin Sova Novinkám vysvětlil.

Foto: Novinky

Počítačový program ukazuje, kolik kusů respirátoru lze vytisknout najednou

„Na pracovní plochu v tiskárně je nanesena vrstva polyamidového prášku, přes který přejíždí tisková hlava, ve které jsou další materiály. Díky infrazáření začne proces spékání tohoto prášku. Po ochlazení je třeba z respirátoru odstranit přebytečný nespečený prášek, který vracíme zpátky jako recyklát,“ sdělil.

Jak se tisknou respirátory na speciálních 3D tiskárnách Škody AutoVideo: Novinky

„Touto technologií jsme schopni dělat samozřejmě jen části respirárotu, což je maska, krytka, redukce a klapka. Další technologie, jako je silikon, dodává jiná firma. Aby všechno tohle vznikalo, tak se vyčlenilo centrum 3Dees Industries, do kterého se všechny tyto součásti dávají ke kompletaci,“ dodal.

Právě to má za úkol zajistit jednotlivé součástky a hotové respirátory předat ministerstvu zdravotnictví.

Foto: Novinky

Respirátor z 3D tiskárny se skládá z masky, krytky, redukce a klapky

Kromě tuzemské výroby je největší výhodou těchto respirátorů především jejich vysoký stupeň ochrany a možnost opakovaného užití. Vyměňovat potřebují pouze filtry, kterých je podle mluvčí CIIRC ČVUT Aleny Novákové dostatek.

Ačkoliv se Škoda Auto podílí na výrobě respirátorů, které budou po kompletaci distribuovány přes ministerstvo zdravotnictví do nemocnic, firma musela běžnou výrobu automobilů pozastavit. Odstávku prodloužila z původního 14. dubna až do 20. dubna.

„Bylo potřeba odstavit výrobu, to je asi nejzásadnější zásah do chodu firmy. Zejména se to týká kolegů, kteří pracují přímo ve výrobě, ti jsou skutečně doma za podmínek dohodnutých se sociálním partnerem, to znamená za 75 % platu. Jsou to tisíce lidí,“ řekl Novinkám mluvčí firmy Martin Ježek.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Výběr článků

Načítám