Článek
S nápadem přišlo ČVUT, jehož výzkumný tým vědců z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) vyvinul prototyp pokročilého respirátoru CIIRC RP95-3D. Výsledný respirátor má stejnou či dokonce vyšší ochranu než respirátory třetí třídy, tedy FFP3, jež doposud vláda objednávala z Číny. ČVUT získalo certifikaci na nový prototyp respirátoru během jediného týdne.
„3D tisk umožňuje masovou výrobu tím, že je možné tisknout lokálně, kdekoliv je třeba, blízko nemocnic a dalších sociálních zařízeních. Není nutné výrobek převážet,“ řekl Novinkám k výhodám respirátoru z tiskárny již dříve Vít Dočkal, vedoucí projektů CIIRC.
V Česku se na speciální tiskárně vyrábějí respirátory s nejvyšším stupněm ochrany
Do výroby se tak mohlo přidat lokálně všech osm vlastníků tohoto typu tiskáren v republice. Jednou z nich je i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která s výrobou začala v oddělení EGV, kde za jiných okolností vznikají první prototypy aut, které jsou na silnici k vidění až za několik let. Nyní ale vývojáři vytisknou místo tajných součástek zhruba 65 kusů respirátorů denně.
„Upravit stroje nebylo náročné, používáme stejné materiály i stejnou technologii jako pro výrobu našich modelů. Výrobu respirátorů zatím zvládáme pokrývat ve dvou lidech,“ řekl Martin Sova, koordinátor stavby prototypů a kompetenčního centra 3D tisku Škody Auto.
Tisk jedné várky trvá 16 hodin, dalších zhruba 16 hodin musí ale vývojáři počkat na její vychladnutí. Navýšit počet vyrobených kusů za den tak zatím není možné. Proces výroby Martin Sova Novinkám vysvětlil.
„Na pracovní plochu v tiskárně je nanesena vrstva polyamidového prášku, přes který přejíždí tisková hlava, ve které jsou další materiály. Díky infrazáření začne proces spékání tohoto prášku. Po ochlazení je třeba z respirátoru odstranit přebytečný nespečený prášek, který vracíme zpátky jako recyklát,“ sdělil.
„Touto technologií jsme schopni dělat samozřejmě jen části respirárotu, což je maska, krytka, redukce a klapka. Další technologie, jako je silikon, dodává jiná firma. Aby všechno tohle vznikalo, tak se vyčlenilo centrum 3Dees Industries, do kterého se všechny tyto součásti dávají ke kompletaci,“ dodal.
Právě to má za úkol zajistit jednotlivé součástky a hotové respirátory předat ministerstvu zdravotnictví.
Kromě tuzemské výroby je největší výhodou těchto respirátorů především jejich vysoký stupeň ochrany a možnost opakovaného užití. Vyměňovat potřebují pouze filtry, kterých je podle mluvčí CIIRC ČVUT Aleny Novákové dostatek.
Ačkoliv se Škoda Auto podílí na výrobě respirátorů, které budou po kompletaci distribuovány přes ministerstvo zdravotnictví do nemocnic, firma musela běžnou výrobu automobilů pozastavit. Odstávku prodloužila z původního 14. dubna až do 20. dubna.
„Bylo potřeba odstavit výrobu, to je asi nejzásadnější zásah do chodu firmy. Zejména se to týká kolegů, kteří pracují přímo ve výrobě, ti jsou skutečně doma za podmínek dohodnutých se sociálním partnerem, to znamená za 75 % platu. Jsou to tisíce lidí,“ řekl Novinkám mluvčí firmy Martin Ježek.
Může se vám hodit na Zboží.cz: