Článek
Malebné rakouské městečko Reifnitz se koncem května rozroste o desítky tisíc návštěvníků. Původně malý sraz milovníků Golfů GTI se rozrostl do obrovské akce, která na tři dny ochromí celé městečko. K jezeru Wörthersee obklopeném celoročně zasněženými vrcholky hor loni dorazilo na 150 tisíc lidí a letos by tomu nemělo být jinak.
Průměrný věk účastníků se pohybuje kolem pětadvaceti, poznávacím znamením je bohaté tetování, i když samozřejmě ne u všech. Nejde ryze o mužskou záležitost, spoře oděných dívek se na srazu proplétá velké množství. Sem tam je vidět rodinka s kočárkem, ale proti typickým návštěvníkům této akce jde vysloveně o menšinu.
Městečkem už od dopoledních hodin duní hlasitá techno hudba, která se kupodivu jen výjimečně line z „vytuněných“ automobilů. Ty příjezd do města prodlouží o hodiny (lepší je z okolních vesnic vyrazit jedním z rychlých člunů, jedna jízda, při které budou mít citlivější jedinci nepříjemný pocit v žaludku, stojí zhruba dvacet euro). Hudba zní tedy ze stánků firem nabízejících buď občerstvení, nebo tuningové doplňky, případně trička, klobouky a další oblečení s logem GTI-Treffen.
Typické auto? Golf GTI
Naprostá většina pomalu se ploužících automobilů s laděným výfukem je Golf GTI poslední a předposlední generace, což je trochu nuda. Zajímavé jsou ale původní golfy ze sedmdesátých let a staré volkswageny obecně, veteránů je tady ale menšina, dle našich odhadů kolem deseti procent, spíše ještě méně.
Většina aut je navíc s logem VW, sem tam vidíte nějakou Audi a jen občas upravenou škodovku. Porsche jsme viděli jediné (nádhernou 911 - 993 bez jakékoliv úpravy), lamborghini nebo dokonce bentley či bugatti ani jedno. Bůhví proč na sraz přijeli i majitelé Tatry 603, Fordu Mustang nebo asi čtyř BMW. Dle registračních značek je většina účastníků z Rakouska nebo z nedalekého Německa, sem tam je vidět švýcarská značka, viděli jsme i pár českých a dokonce jednu ruskou.
Čtyři značky koncernu i nejvyšší vedení
Z automobilek koncernu VW dorazily čtyři: pochopitelně Volkswagen, dále Audi, Seat a Škoda, která letos oficiálně vystavuje popáté. Na stáncích byly k vidění studie připravené přímo pro toto setkání, což této akci, jež se letos konala po 33., bezpochyby přidává punc exkluzivity. A GTI-Treffen je marketingově zajímavé i pro samotné automobilky. Ostatně kdyby ne, tak bychom na stánku Škody nezahlédli šéfa značky Winfrieda Vahlanda, šéfdesignéra Jozefa Kabaně nebo vedoucího technického vývoje Franka Welsche.
Opravdu hezkých automobilů ale na této akci mnoho nenajdete, většina automobilů je upravena tak nějak nezajímavě, hodně ale záleží na estetickém cítění majitelů a také na tom, zda vizuální tuning berete jako ničení, nebo naopak zkrášlování natolik komplikovaných strojů, jakými moderní automobil bezpochyby je.
Pokud je vám kolem dvaceti a máte rádi upravená auta a komunitu kolem nich, budete z GTI-Treffen nadšeni, zvláště když bude jako letos slunné počasí. Kdo má raději méně hlasitá, méně okázalá a více „automobilová” setkání, bude z rozjuchaných mladých lidí v upravených Golfech GTI trochu nesvůj.