Článek
Když v servisu potřebují vyměnit nějaký nespotřební díl k vašemu autu, nabídnou vám originální díl, ekonomickou variantu, druhovýrobu, náhradní díl z vrakoviště nebo repasovaný díl. Tedy součástku, která byla kompletně rozebraná, vyčištěna a odzkoušena.
Úspora mezi originálním a repasovaným dílem činí obvykle dvacet až třicet procent, v případě kompletních motorů to bývá i více než polovina. Přesto třeba v případě škodovek představuje podíl repasovaných dílů v autorizovaných servisech jen zhruba pět procent. I když v absolutních číslech to zanedbatelné rozhodně není – předloni 39 500 dílů, loni už 42 tisíc.
Exkurze v repasním závodě v německém Kasselu ukázala, že zdejší továrna k tomu přistupuje vskutku pečlivě a k opravám využívá třeba rentgen, opracování laserem nebo plazmou nanášené povrchy. Fascinující je třeba pohled na obří čističku rozebraných komponent, která vodou a chemickými přípravky čistí komponenty na výměnu.
Pořád je to prokazatelně ekologičtější a šetří se i přírodní zdroje. Podle studie, kterou si koncern Volkswagen nechal udělat, se například v případě převodovky MQ250 ušetří 64 kilogramů CO2 v porovnání s výrobou nového totožného dílu.
Od čištění po montáž a vyzkoušení
V roce 1947 zdejší středisko repasovalo pět náhradních dílů, nyní je to neuvěřitelných 60 tisíc položek. Co je zajímavé, už od loňska jsou dostupné komponenty pro kodiaq. Základem jsou náhradní díly, u kterých je generální oprava ekonomicky zdůvodnitelná, typicky jde třeba o převodovky, části motorů (turbodmychadla, váhy vzduchu, vodní pumpy), nebo dokonce celé motory. V případě motorů jsou dle zdejšího průvodce Uweho nejčastěji repasovány čtyřválcové benzínové motory a TDI. Pro zajímavost: hliníkové bloky motoru na rozdíl od litinových repasovat nejdou, musí se montovat nové.
Zdejší závod mnohem více připomíná manufakturu než klasickou pásovou výrobu. Třeba v případě motorů je vždy jeden pracovník zodpovědný za konkrétní opravu motoru, je u něj doslova podepsán. V Kasselu, který stahuje vadné díly z celého světa, pracuje ve dvou směnách na 400 pracovníků, přičemž 60 dělá výhradně demontáže. Mimochodem Volkswagen byl první automobilkou, která takto interně začala provádět repase. Nyní mnoho automobilek nabízí repasované náhradní díly, aktivní je v tomto směru třeba Ford, Peugeot, BMW či Mercedes-Benz a jiní.
Na začátku je ale odeslání dílu na výměnu do repasního střediska, kde dojde k demontáži, vyčištění a kontrole komponent. U spotřebních částí (u motoru například těsnění nebo šrouby) se tyto části vždy mění za nové, v případě ostatních dílů se zjišťuje, zda jsou použitelné. Sem tam vezmeme některý z menších dílů do ruky, třeba ložiska mají na sobě coby zemi původu Německo, ale třeba i Thaj-wan nebo Polsko.
K montáži jsou použity nové i původní díly, a co je důležité, kontrolují se všechny repasované komponenty. Na repasovaný díl (ve svém jedenáctimístném kódu má písmeno X) je standardní záruka dva roky.
Díly na všechny škodovky od favorita
Kvalitativně je takovýto díl na stejné úrovni jako originální, někdy občas i na vyšší, protože se použije nových výrobních postupů, nedostupných v době montování měněného výrobku. V těchto případech ale pořizovací ceny repasovaného komponentu nebývají o tolik výhodnější. Repasované díly budou také obecně dražší než druhovýroba či nejrůznější čínské napodobeniny.
Škoda umožňuje měnit repasované díly od roku 1995, prvním modelem byl faceliftovaný favorit. Nyní je pro škodovky v nabídce 16 tisíc položek ze 60 skupin. Mezi nejpoptávanější patří komponenty pro motory, spojky, převodovky, podvozky a elektronika. Repasované díly se nabízejí pro kompletní současnou modelovou řadu, včetně yetiho a všech generací fabie, octavie a superbu.
Srovnání cen originálního a repasovaného náhradního dílu | ||
---|---|---|
Alternátor na Octavii II 1,6 TDI | 23 382 Kč | 14 218 Kč (- 40%) |
Hlava bloku válců Superb I 2,8 V6 | 61 746 Kč | 43 614 Kč (- 30%) |
Vodní čerpadlo (fabia, roomster, octavia) | 2 506 Kč | 1500 Kč (- 40 %) |
Kompletní motor 1,6 MPI (75 kW) | 203 534 Kč | 82 175 Kč (- 60%) |
Zdroj: Škoda Auto |