Článek
Renault Rafale se odhalil jako SUV-kupé na vrcholu nabídky už téměř před rokem. Až do nynějška však měl pohon výhradně předních kol. Mění to verze s názvem E-Tech 4×4 300k, která kombinuje pohon všech kol s plug-in hybridní technikou a natáčením zadní nápravy.
Začněme pohonem. Plug-in hybrid má v podlaze umístěnou 22kWh baterii, na které dojede až 100 km daleko bez potřeby nabíjení. Zadními koly neotáčí kardanová hřídel, nýbrž vlastní elektromotor o 100 kW výkonu a 195 Nm točivého momentu.
Vpředu pracuje stejná technika jako u již odhaleného hybridu, tedy 1,2l tříválec, který však posílil na 110 kW a spolu s elektromotorem nabízí kombinovaný výkon 147 kW. Dohromady vůz poskytne až 220 kW, tedy 300 koní.
Zlepšení se odrazilo ve zrychlení na stovku, které je nově 6,4 sekundy, o dvě a půl sekundy méně ve srovnání s dříve představeným hybridem. Celkový dojezd vozu na plnou 55l nádrž benzínu a nabitou baterii má být rovný tisíc kilometrů a normovaná spotřeba paliva je 0,7 l/100 km. O dobíjení baterie se stará 7,4kWh palubní nabíječka a dostat se z 0 na 80 % je otázkou 2 hodin a 10 min, na 100 % to trvá o 45 min déle.
Renault uvádí, že vůz je stálou čtyřkolkou a pohon je řízen automaticky v závislosti na faktorech, jako je zvolený jízdní režim, podmínky na silnici či rychlost. „Obecně platí, že do rychlosti 70 km/h se upřednostňuje pohon předních kol, nad touto rychlostí pohon zadních kol,“ píše automobilka.
Rafale zvládá řídit spotřebu elektřiny pro co nejlepší efektivitu nejen s nastavenou trasou v navigaci, ale i bez ní. Automobilka zde hovoří o „hybridní prediktivní jízdě“ a vůz má podle topografie nejpravděpodobnější trasy - není-li v navigaci nic nastaveno - co nejefektivněji využívat elektromotory.
Pomocí kamery skenuje silnici před vozem
Řidič může volit mezi režimem čistě elektrické jízdy, hybridním módem nebo E-Save, který dokáže vybitou baterii nabít na 25 % a má být užitečný v situaci, kdy se člověk blíží městu bez zásoby elektřiny. Nejvyšší rychlost je při elektrické jízdě 135 km/h.
Za zmínku stojí také systém Active Suspension, který pomocí kamery skenuje silnici před vozem a podle toho nastavuje adaptivní tlumiče. Je k mání ve vrcholovém provedení Atelier Alpine.
Samozřejmostí jsou také jízdní režimy Comfort, Dynamic a Sport, které mění charakteristiku vozu v řadě ohledů včetně chování systému 4Control, tedy natáčení zadní nápravy. Kromě toho má provedení Atelier Alpine také podvozek naladěný od této sportovní značky.
Ceny ani datum vstupu na jednotlivé evropské trhy zatím nejsou na světě.