Hlavní obsah

Renault představil koncept Emblème, extrémním způsobem snižuje emise

Koncept Renault Emblème drasticky snižuje svou uhlíkovou stopu pohonem, ale i způsobem výroby či použitými materiály. Jako celek se však do sériové výroby nejspíš nedostane.

Foto: Renault

Koncept Renault Emblème

Článek

Blížící se pařížský autosalon bude místem premiéry konceptu Renault Emblème. Stoprocentní novinka to ale nebude – automobilka ho odhalila už nyní na internetu. A holedbá se tím, že jeho hlavním přínosem je snížení emisí CO2 o 90 % ve srovnání s moderním, sériově vyráběným vozidlem.

Je elektromobilem s vodíkovými palivovými články, tedy FCEV, ale palivový článek využívá „jen“ jako prodlužovač dojezdu. Tento „dvojitý pohonný systém“, jak ho označuje automobilka, kombinuje 40kWh baterii typu Li-NMC pro každodenní jízdu s vodíkovým palivovým článkem pro delší cesty. Obě tyto technologie napájejí jediný elektromotor, který produkuje 160 kW.

Renault uvádí, že samotná baterie poskytuje „několik stovek kilometrů“ dojezdu, přičemž vodíková nádrž o kapacitě 2,8 kg dojezd prodlužuje o dalších 350 km. Celkový dojezd Emblèmu je tak až 1 000 km s dvěma pětiminutovými zastávkami na doplnění paliva – pokud tedy najdete po cestě dvě vodíkové čerpací stanice.

Baterie však umožňuje i nabíjení – a síť nabíjecích stanic je mnohem hustší. Zajímavá je také – na takovou technologii – poměrně nízká hmotnost vozu, která činí 1750 kg včetně palivového článku a baterie.

Automobilky se bouří, kvůli pokutám za emise hrozí příští rok zdražení aut o desítky tisíc

Ekonomika

Koncept je dlouhý 4,8 metru a má aerodynamický tvar s agresivními designovými prvky, které odkazují na designový jazyk Renaultu z konce 90. let. Ostrá přední část připomíná modely Safrane a Laguna, avšak s futuristickými LED světly a elegantními křivkami. Zadní část vozu je také působivá – díky výrazně tvarovaným dveřím zavazadlového prostoru a dekonstruované verzi loga Renaultu na zadních světlech.

Renault nezveřejnil fotografie interiéru, ale uvedl, že je dostatečně prostorný pro rodiny, díky rozvoru o délce 2,9 m. K dalším chytrým řešením patří plochá podlaha, kamery nahrazující zpětná zrcátka, aerodynamicky optimalizovaná kola a žebra na kapotě, což všechno přispívá k aerodynamickému koeficientu Cd 0,25. Koncept stojí na platformě AmpR Medium, což je evoluce platformy CMF-EV, která je základem pro modely Megane E-Tech a Scenic E-Tech.

Jak maximálně snížit emise?

Hlavním cílem Renaultu při vývoji tohoto konceptu bylo prozkoumat možnosti maximálního snižování emisí CO2 během celého životního cyklu vozidla. Inzerované snížení emisí o 90 % bylo dosaženo díky přispění dvacítky partnerů, kteří na projektu spolupracovali s Renaultem a společností Ampere.

Inovace zahrnují použití přírodních a recyklovaných materiálů s nízkou uhlíkovou stopou, opětovné použití součástí a využití obnovitelné energie při výrobě. Výsledkem je, že Emblème během svého životního cyklu vyprodukuje jen 5 tun CO2.

Renault popisuje Emblème jako svou „vizi rodinného vozidla“ a technologickou laboratoř, což znamená, že celek se patrně do výroby nedostane. Některé jeho funkce by se však v sérii mohly objevit.

Alpine pracuje na novém supersportu, zřejmě bude elektrický

AutoMoto

Výběr článků

Načítám