Článek
Z Renaultu Mégane je elektrický crossover, podobný osud čeká i MPV Scénic. Populární rodinný vůz opustil trh před dvěma lety, nový koncept je předkrmem sériového nástupce.
„Svět se za posledních třicet let změnil. Stejně tak se změnil automobilový průmysl. Změnilo se pojetí cestování, s ním se změnily i cestovní zvyklosti, význam automobilů není stejný, potřeby mění podobu. Tento koncepční vůz vystihuje novou vizi rodinného vozu,“ vysvětluje automobilka v tiskové zprávě a snaží se tak odpovědět, proč kdysi populární MPV zcela vyklidila trh, a to nejen od Renaultu, ale třeba i Citroënu, Peugeotu a dalších tradičních výrobců velkoprostorových rodinných aut.
Citroën se po 30 letech loučí s MPV, Grand C4 Spacetourer končí
Scénic Vision navazuje na designový jazyk zmíněného méganu. Jde o hranatý crossover s dlouhým rozvorem a velkými koly. Má proti sobě otevíratelné dveře a futuristický interiér, který upřednostňuje maximální možný prostor pro posádku.
Vůz má 70 % materiálů recyklovaných, v mnoha případech v uzavřených smyčkách, a 95 % je recyklovatelných.
Zaujme svým řešením pohonu, který kombinuje elektřinu a vodík. Na rozdíl od jiných vodíkových aut je možné tohle auto nabíjet i ze sítě. Synchronní elektromotor s vinutým rotorem o výkonu 160 kW vychází přímo z motoru elektrického méganu. Nevyužívá žádné součástky vzácných kovů.
Renault odhalil ceny elektrického mégane. Vejde se pod milion
Baterie o kapacitě 40 kWh je recyklovatelná a od roku 2024 se bude vyrábět v nové francouzské gigatovárně. Renault uvádí, že je dvakrát lehčí, menší a ve skutečnosti také levnější než baterie pro dnešní podobný elektromobil.
Palivový článek o výkonu 16 kW ji z vodíku dokáže dobíjet při dlouhých jízdách, a tím prodloužit dojezd. Odpadem z dobíjení palivovým článkem je tehdy jen voda. Renault počítá, že v roce 2030 a později, až bude síť vodíkových stanic dostatečně rozsáhlá, půjde takto ujet až 800 km bez zastávky na dobití baterie. K naplnění vodíkové nádrže má stačit zastavit maximálně na 5 minut.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Scénic Vision využívá nový podvozek, který je navržen tak, aby se na něj vešly všechny komponenty jako elektromotor, vodíkový motor, baterie, palivový článek a vodíková nádrž. Umístění motoru vzadu, a tím i pohon zadních kol, znamená, že nádrž na vodík o hmotnosti 2,5 kg může být umístěna vpředu. Palivový článek je umístěn pod podlahou v zadní části podvozku za baterií.
Renault si život s vodíkovým scénicem představuje tak, že na každodenních cestách můžete s vozem jezdit jako s běžným elektromobilem bez použití palivového článku.
Když pak chcete ujet delší vzdálenost, použití palivového článku je zvýhodněno, protože je rychlejší doplnit vodíkovou nádrž než nabíjet baterii. Plánovač trasy vypočítá, kolik energie musí palivový článek dodávat, aby se baterie udržela déle nabitá a vy jste ji nemuseli nabíjet po cestě.
Do osmi let 80 vodíkových plnicích stanic, plánuje ministerstvo
Smysl používání palivového článku na dlouhých cestách prý spočívá v tom, že je rychlejší doplnit vodíkovou nádrž než nabíjet baterii. Díky tomu nemusíte baterii nabíjet, dokud nezaparkujete vůz v cíli. Když je chladno, vodíkový prodlužovač dojezdu navíc udržuje teplotu baterie na správné úrovni pro optimální provoz a dodatečný dojezd.
Sériová verze by měla dorazit v roce 2024, ovšem s vodíkovým pohonem pravděpodobně později.