Článek
Ruská federace se po vpádu na svrchované území Ukrajiny ocitla na pokraji finanční krize kvůli výrazným sankcím od USA či EU uvaleným na tamní ekonomiku. Pozadu ale nezůstaly ani soukromé společnosti včetně velkých automobilek, které v zemi buď úplně uzavřely výrobu, nebo ukončily vývoz.
Jednou z posledních velkých automobilek, které v Rusku stále obchodují, je francouzský Renault, který k tomu má poměrně pádné důvody. Společnost totiž vlastní celých 68 procent ruské automobilky AvtoVAZ, která vyrábí například vozy značky Lada. Renaultu proto z Ruska plynou zisky, neboť díky svým podílům pokrývá více než jednu třetinu celého automobilového trhu v zemi.
Stellantis přestane vyrábět dodávky v Rusku
Dalšími podílníky v AvtoVAZ je pak také francouzská vláda s patnácti procenty a Rusko s deseti, takže je situace daleko komplikovanější, než se na první pohled zdá. Renault má navíc v současné době strach, že pokud by se ze země stáhl, mohlo by Rusko jeho majetek znárodnit. O podobných krocích vůči firmám, které zemi opustily, se už ostatně v Rusku běžně hovoří.
Ztráta AvtoVAZ by ovšem mohla mít na Renault fatální dopad, protože už dříve se spekulovalo o nestabilní finanční situaci v jedné z největších francouzských automobilek současnosti.
Lada v Rusku pozastavuje výrobu. Automobilka je odstřižena od západních dílů
Jak uvádí web Carscoops, výroba ve velkém závodě AvtoVAZ nedaleko Moskvy se zastavila a neobnoví se minimálně do 18. března, údajně kvůli výpadku zásobování. Analytici ovšem jasně uvádějí, že odchod z ruské automobilky je ze strany Renaultu velmi málo pravděpodobný.