Článek
Renault Mégane jezdící na pětaosmdesátiprocentní bioethanol se stane prvním skutečně sériovým vozem vyráběným pro Evropu.
Nový Mégane bude pracovat s klasickým zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 l. Jak zážehová, tak E85 jednotka mají shodný výkon a točivý moment - 80 kW. Změnila se však maximální rychlost a zrychlení. Bioethanol je samozřejmě poněkud pomalejší, i když jen o jediný km/h.
Změny se samozřejmě dotkly kompletně celého motoru. Musely být upraveny všechny těsnicí prvky, především se však muselo upravit vstřikování a řídící jednotka, která nyní dokáže zvládnout jakýkoliv poměr paliva a bioethanolu.
Důvod proč přeměna z jihoamerického vozu na evropský trvala tak dlouho je podle představitelů francouzského výrobce v různém složení paliv. Zatímco v Brazílii se biolíh vyrábí z cukrové třtiny (mnohem výtěžnější zdroj), v Evropě však z cukrové řepy či pšenice. Ačkoliv je výsledek přibližně stejný, bylo zapotřebí ověřit všechny faktory, které by mohly do změny paliva vstoupit.
Renault není první
Ačkoliv se automobilka Renault chlubí svým vozem, prvenství v počtu prodaných vozidel jezdících na E85 má jiná značka. Ve Švédsku jsou totiž již delší dobu rozšířené čerpací stanice na toto ekologické palivo a je zde tedy zázemí. Švédská značka Saab proto nabízí všechny své řady s možností spalování tohoto paliva.
E85
Jedná se o biopalivo, které je složené z 85 % z lihu vyrobeného z přírodních zdrojů, patnáct procent je klasický benzín. Výhodou je snížení emisí CO a CO2 asi o čtvrtinu.
Další značky v Evropě už také nabízí podobné vozy - uveďme například Ford a jeho systém FlexiFuel. Ovšem od ledna si prý budeme moci pořídit automobil poháněný E85 i od českého výrobce - Škody Auto. [celá zpráva]