Článek
Požár elektrického auta je pro nejednoho řidiče i hasiče, který by přijel k případné nehodě, strašákem kvůli baterii. Renault však přišel na způsob, jak se dá hořící lithium-iontová baterie uhasit během několika minut.
Říká mu Fireman Access, což česky doslova znamená „přístup pro požárníka“, a jeho princip je tak jednoduchý, až si člověk říká, proč něco takového dávno nemají i všechny ostatní elektromobily. Je to prostě otvor dovnitř baterie.
Samozřejmě, není to prostě díra. Je zaslepená plastovou záslepkou tak, aby baterie byla stále vodotěsná. V případě požáru se plast roztaví a umožní tak hasičům dovnitř baterie dostat vodu, která hořící články uhasí.
Trvale - a hlavně velmi rychle. Podle hasiče Christiana Lenglose, podplukovníka oddělení speciálních zásahů ve francouzském Yvelines, který s Renaultem na tzv. terciární bezpečnosti aut spolupracuje, je baterie uhašená během několika minut.
Podle Renaultu lze hořící lithium-iontovou baterii, kterou dnes používá v různém chemickém složení většina elektromobilů a plug-in hybridů, kompletně uhasit pouze ochlazením samotných článků, nikoliv chlazením vnějšího pláště baterie. Pokud se voda k článkům nedostane, baterie hoří, dokud zcela neshoří.
Jenže trakční baterie jsou hermeticky uzavřené právě proto, aby se do nich nedostala voda. Požadavek na přístup tedy na první pohled jde proti principu baterie, ovšem hasič ten přístup potřebuje. Bez něj stojí u baterie hodiny a polévá ji obrovským množstvím vody, ovšem místo aby ji hasil, pouze ji chladí a ona uvnitř dále hoří.
Proto Renault vymyslel onen otvor Fireman Access - aby se voda mohla v případě požáru dostat dovnitř baterie s cílem a aby zásah hasičů u hořícího elektromobilu, kde vzplála i baterie, trval zhruba stejně dlouho jako u konvenčního auta.
Otvor, který je na baterii zespoda i shora, a shora s ním koresponduje zaslepený oválný otvor v karoserii vozidla na fotografiích, zkracuje dobu k hašení z až tří hodin na pět minut, a také snižuje spotřebu vody z 11 tisíc na 1300 litrů, uvádí automobilka.
Jedním z dalších důvodů, proč Fireman Access vznikl, je fakt, že ve Francii jsou poměrně běžné demonstrace, na nichž nechybí násilí a vandalismus. Hnutí „žlutých vest“ se ostatně dostalo do zpráv po celé Evropě. A když v rámci demonstrace vandalové zapálí třeba desítky elektromobilů, hasiči nemají čas u každého z nich stát několik hodin a čekat, než ho uhasí, stejně jako u nás nesmějí opustit místo zásahu, dokud není požár stoprocentně uhašen.
Nejčastěji hoří hybridy, elektromobily nejméně často, zjistila americká studie
Testy probíhaly tak, že automobilka buď zapálila auto zevnitř, to v případě meganu E-Tech Electric, nebo založila oheň pod trakční baterií, to u elektrického kangoo. Nechala ho půl hodiny hořet, aby plameny zachvátily celý vůz, a následně se pustila do hašení. Zjistila, že baterie je díky otvoru definitivně uhašená do 10 minut.
Na prezentaci těchto novinek zjišťuju, že uhašení baterie se sleduje termokamerou. Když nějakou dobu teplota neroste, považuje se baterie za uhašenou. Není přitom důležitá absolutní hodnota teploty, ale to, zda teplota neroste.
Další problém po hurikánu Ian. Zaplaveným elektromobilům se vzněcují baterie
Zkoušky, jak hasit elektromobil, samozřejmě prováděli i čeští hasiči, jak se dozvídám v diskusi, která se rychle rozproudí. Podobně jako ti francouzští zjistili, že největší problém je dostat hasivo dovnitř baterie. Zkoušeli na to jít „silou“ - pomocí tzv. kobry, která umí vyvinout tlak až 300 barů, vnější obal trakční baterie prořízli a pak její útroby zaplavili vodou.
Dříve často skloňované kádě plné vody, do nichž je třeba hořící elektromobil ponořit, nefungují. Např. Tesla a i některé další značky uvádějí, že se takto baterie hasit nesmí, neboť po vytažení z vody může baterie opět vzplanout.
Místem, kde taková informace může být uvedena, je tzv. záchranný list - čtyřstránkový normovaný informační leták pro záchranáře, kde se dozvědí, jak a kudy postupovat při zásahu u nehody. Samozřejmě s sebou hasiči nevozí knihovnu, tento list je dostupný v mobilních aplikacích.
Aby hasiči nemuseli u rozbitého auta přemýšlet, jakým modelem bylo před nehodou, mohou naskenovat QR kód na čelním skle vozu. To je druhý vynález, který automobilka Renault představila. Na rozdíl od Fireman Accessu se týká i konvenčních aut a v rámci servisních úkonů si ho můžete nechat nalepit i na starší renault.
Ne však na čtvrt století staré auto, je to záležitost posledních několika let. Terciární bezpečnost vozu, tedy způsob a snadnost zásahu složek IZS po nehodě, zohledňuje i Euro NCAP ve svých zkouškách. Od roku 2020 jsou její výsledky zahrnuty do části o ochraně dospělých, od roku 2025 by pro tuto část bezpečnosti mohla přibýt vlastní, pátá kategorie hodnocení.
Záchranné listy (ang. "rescue sheet") jsou v současnosti dostupné v angličtině, španělštině, francouzštině a němčině, od ledna 2023 však budou existovat v jazycích všech států EU, tedy včetně češtiny.
Také se má rozšířit soubor dat, které bude v případě nehody odesílat záchranářům systém eCall, o směr nárazu a míru zpomalení, aby se dala snáze odhadnout závažnost nehody.