Článek
Běžné platformy sdílení aut doplňují běžná auta určitými mobilními a webovými aplikacemi. Nejznámější takováto služba, která měla i vlastní auta, existovala ve Francii pod jménem Autolib' a přílišného úspěchu se nedočkala - před dvěma lety ukončila činnost.
Renault přesto věří, že s podobným, avšak významně širším portfoliem služeb prorazí, a ohlásil spuštění systému s názvem Mobilize - resp. přesněji, dle loga, Møbilize. Má to být celý ekosystém moderní městské mobility.
Podle tiskové zprávy značka Mobilize „nabízí nová řešení pro dopravu osob a zboží z bodu A do bodu B s vozidlem nebo bez něj” - nejsme si tedy jisti, k čemu je třeba „řešení” pro chůzi pěšky, ale budiž. Podstatné je, že chce nabídnout nejen sdílenou mobilitu pro lidi, ale také vozidla pro potřeby doručovatelských společností na tzv. poslední míli, tedy z depa na předměstí do rukou adresáta.
Autíčko s názvem EZ-1, které si můžete prohlédnout na obrázcích, je tedy pouze jedním dílkem skládačky. Má 2,3 metru na délku a vejdou se do něj dva lidi; něco takového už Renault prodává ve formě Twizy. Právě toto vozítko novinka designem trochu připomíná, ovšem na rozdíl od Twizy má dveře.
Jezdí samozřejmě na elektřinu, ale protože se u něj předpokládá větší vytížení než u běžného auta v soukromém vlastnictví, které 90 % svého života stráví zaparkované, místo nabíjecího portu tu jsou výměnné baterie.
Vozidla pod značkou Mobilize mají být zcela elektrická, ale hlavně robustní a konstruovaná pro intenzivní užívání. Tisková zpráva nicméně nehovoří o autonomní jízdě.
Kromě aut pro přepravu lidí či zboží chce značka nabídnout služby také v energetice a zpracování dat. Chce tak co nejvíce zefektivnit využívání aut pro přesuny lidí či zboží. Jak se to povede, ukáže čas.