Článek
Dlouholetá spolupráce Renaultu s Nissanem a Mitsubishi, globálně známá pod názvem Alliance Renault Nissan Mitsubishi, opět stojí na pevných základech. Dva zakládající členové, tedy Renault a Nissan, se dohodli na nových podmínkách spolupráce.
Ke klíčovým změnám patří snížení vlastnického podílu Renaultu v automobilce Nissan ze 43 na 15 %, tedy na stejný podíl, který Nissan drží v Renaultu. Tento nesoulad byl v posledních letech předmětem nespokojenosti japonské automobilky.
Osmadvacet procent akcií Nissanu, kterých se Renault zbaví, bude uloženo do ve Francii sídlícího trustu. Renault stále bude mít právo na zisk z budoucího prodeje těchto akcií, což by při současné hodnotě akcií Nissanu vyneslo 3,8 miliardy eur, tedy 90,7 miliardy korun. Také má právo na dividendy z nich plynoucí, srovná se však síla hlasu, který jedna automobilka v rozhodování o budoucnosti té druhé bude mít.
Renault, Nissan a Mitsubishi plánují 30 nových elektromobilů
Na oplátku Nissan investuje do divize Ampere „s cílem stát se strategickým držitelem akcií“, cituje prohlášení automobilek web Autocar. Divizi stvořil Renault jako samostatnou společnost zabývající se elektromobilitou a softwarem do automobilů. K dalším investorům Ampere patří např. výrobce elektroniky Qualcomm.
K produktům práce Ampere následně bude mít přístup nikoliv jen Nissan, ale také Mitsubishi, v němž Nissan drží značný vlastnický podíl. Je tedy pravděpodobné, že plán Mitsubishi prodávat v Evropě přeznačkované renaulty, jehož ovoce už je na světě v podobě nového ASX, má budoucnost.
Automobilky rovnou oznámily také rozšíření mezinárodní spolupráce v Evropě, Indii a Latinské Americe. V čem bude rozšíření spočívat, však zatím nesdělily.
Asociaci evropských výrobců automobilů povede Luca de Meo, šéf Renaultu
Analytici po oznámení změn v alianci nešetřili optimismem. „Přepracovaná kapitálová struktura by měla udržet alianci životaschopnou, udržet souhry a otevřít strategické příležitosti na obou stranách,“ říká Philippe Houchois, automobilový analytik u společnosti Jeffries.
Německá banka Bernstein zvýšila rating akcií Renaultu. „Rozpletení gordického uzlu mezi Nissanem a Renaultem bylo klíčovým důvodem zlepšení,“ napsal její analytik Daniel Röska.
Pořád však přetrvávají některé otázky, např. ohledně partnerství Renaultu s čínským Geely na výrobě hybridních a spalovacích pohonných ústrojí. Nissan zde má dál obavy, že se jeho duševní vlastnictví může dostat do neoprávněných rukou.