Článek
Nová auta značek Renault a Dacia nepojedou více než 180 km/h. Dle německého magazínu Spiegel to řekl šéf značky Renault Luca de Meo akcionářům. Omezovač rychlosti se bude jmenovat „Safety Coach“.
Už jeho název napovídá, že argument pro zavedení je přinejmenším stejně kontroverzní jako v případě značky Volvo, která tak učinila v roce 2020. Renault však jde podle Spiegelu ještě dál – hovoří o tom, že se díky omezovači přizpůsobí rychlost místním limitům a podmínkám, jako jsou nebezpečné zatáčky, počasí nebo pozornost řidiče.
Automobilka Renault to potvrdila: „Megane-E v roce 2022 přijde s automatickým systémem sledování rychlostních limitů, který bude standardně zapnutý. Nejvyšší rychlost vozidla bude zároveň omezena na 180 km/h,“ uvedla s tím, že omezovač bude i v ostatních modelech.
Německý úpravce vyzrál na omezovač rychlosti Volva
Že pevné omezení nejvyšší rychlosti vozidla zlepšuje bezpečnost, je sporné. Je-li omezovač či rychlostní limit nastaven na nějakou paušální hodnotu – a není podstatné, zda to je zákonných 130 km/h na českých dálnicích, elektronických 180 km/h u volv či budoucích renaultů, anebo i 250 km/h u většiny aut německé produkce – nedovolí řidiči překročit tuto rychlost tam, kde to je bezpečné, ale zároveň mu dovolí jet 129, 179, resp. 249 km/h tam, kde to bezpečné není. Například v hustém dešti nebo při námraze.
Jakým způsobem bude fungovat onen systém sledování rychlostních limitů, zatím není jasné. Můžeme se domnívat, že půjde o sledování dopravních značek a jejich zobrazování na displeji vozu, které je u nových aut běžné, doplněné o automatické nastavení omezovače na tuto hodnotu. Toto sledování ale u většiny aut často chybuje – například přečte značku omezující rychlost na 10 km/h při vjezdu do průmyslového areálu, jako by platila pro silnici okolo, po které vůz jede.
Plošné měření rychlosti má jiný smysl, než byste čekali
Že z hlediska bezpečnosti na silnicích nemá význam překračování nějaké paušální rychlosti ani zdaleka tolik jako jízda nepřiměřenou rychlostí, dokládají i české policejní statistiky.
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti dle policejních statistik nepatřilo mezi deset nejčetnějších ani deset nejtragičtějších příčin nehod na českých silnicích za posledních jedenáct let. Mezi nejčetnějšími nebo nejtragičtějšími příčinami nehod je od roku 2009 vždy nepozornost, v roce 2020 to dokonce byla s obrovským náskokem nejčetnější příčina, a nějaká forma jízdy nepřiměřenou rychlostí, ať už vzhledem ke stavu vozovky, či vlastnostem vozidla nebo nákladu.
Pojmy „přiměřená rychlost“ a „nejvyšší dovolená rychlost“ však nejsou zaměnitelné, neboť zatímco nejvyšší dovolenou stanoví zákon plošně bez ohledu na počasí, stav silnice nebo hustotu provozu, přiměřená rychlost se řídí právě místními podmínkami a pro každou situaci a každého řidiče je jiná. Proto ji nelze plošně stanovit, a proto nemůžou plošná omezení rychlosti z hlediska bezpečnosti fungovat tak, jak Renault či Volvo – anebo i úřady ve většině zemí světa – předkládají.