Článek
Renault svých hatchbacků s prostým názvem 4 za 30 let prodal více než osm milionů kusů ve stovce zemí. Dostupný vůz, který byl uveden na trh v roce 1961, byl opožděnou odpovědí na Citroën 2CV, přesto se mu podařilo získat celosvětově obrovský komerční úspěch.
Bez velkých změn přežil až do roku 1994 a nyní je oficiálně zpět, ačkoli už to není ten spartánský hatchback, který si pamatujete.
Jde v podstatě o crossover verzi znovuzrozeného Renaultu 5. Má zvednuté zavěšení a plastové obložení karoserie ve stylu SUV. Svou siluetou, tvarem přídě i zadních svítilen však jednoznačně legendární „čtyřku“ připomíná. Nechybí ani posuvná látková střecha, tentokrát ovšem elektricky ovládaná.
Nový Renault 5 E-Tech přijíždí jako stylový elektromobil s nádechem retra
S délkou 4,14 metru je znovuzrozený Renault 4 umístěn mezi hatchback Clio a crossover Captur. Je 1,8 metru široký a 1,57 metru vysoký a navzdory číselnému značení tedy ve všech směrech větší než nový Renault 5.
Crossover jezdí standardně na 18palcových kolech. Využívá víceprvkové nezávislé zavěšení na přední i zadní nápravě, což je v daném segmentu pozitivní rarita.
Interiér vypadá okamžitě povědomě, protože byl z velké části přenesen z Renaultu 5. Narostl i zavazadelník, který nabídne 420 litrů. Kromě toho se rozvor protáhl na 2,62 metru, takže cestujícím vzadu zbylo více místa pro nohy.
Palubní deska, která se odráží od poklopu, obsahuje 10,1palcový digitální displej řidiče a 10palcovou dotykovou obrazovku. Naštěstí stále má některá fyzická tlačítka pod centrálními větracími otvory.
Novinka stojí na platformě AmpR Small jako R5, je nabízena se dvěma výkonovými stupni. Základ má 90 kW a točivý moment 225 Nm. Výkonnější verze umí 110 kW a 245 Nm a na stovku zrychlí za méně než osm a půl sekundy. Ke zrychlení z 80 na 120 km/h bude potřebovat méně než sedm sekund.
K dispozici jsou také dvě kapacity baterií, 40 kWh a 52 kWh. Renault u větší verze odhaduje maximální dojezd 400 kilometrů. Malé balení nabízí více než 300 km dojezdu ve stejném cyklu WLTP.
Po vybití lze baterii dobít stejnosměrným nabíjením až do 100 kW. V tomto případě bude přechod z 15 % na 80 % trvat půl hodiny. Podporováno je také obousměrné nabíjení o výkonu 11 kW, aby se R4 stal zdrojem energie. Společnost s logem diamantu uvádí, že nejlehčí konfigurace váží relativně nízkých 1410 kilogramů.
Po svém veřejném představení tento týden na pařížském autosalonu 2024 se nový Renault 4 začne prodávat v Evropě příští rok za dosud nezveřejněnou cenu.