Článek
Už v 6 hodin ráno vyjely na trať první historické automobily. Čtvrtečním cílem je již bratislavský hrad.
Soutěž od roku 2015 obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pořádaný v letech 1933 až 1935 na trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava a zpět, kterou účastníci absolvovali dvakrát.
Fekální vůz na Praze-západ poškodil projíždějící veterány. Včetně stoletého bentleye
Současná trasa mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trati závodu. Nejede se ale na rychlost, ale jako jízda pravidelnosti. Úkolem závodníků je se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Akce se mohou zúčastnit vozy vyrobené do modelového ročníku 1939.
„Každý rok se jich hlásí víc a víc. Před těmi téměř deseti lety jsme si říkali, že by bylo fajn, kdyby jelo 60 vozů, letos bylo přihlášeno 154 vozů, pojede jich 120,“ uvedl ředitel závodu Miroslav Krejsa.
Na startu byly i tři vozy, které jely původní závod v 30. letech 20. století. Aero 750 sport bylo postavené speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 je k vidění na letošním plakátu k akci.
Škoda oživila téměř zapomenuté kupé díky historickým plánům
Samotnému startu ve středu odpoledne předcházela technická přejímka vozů před budovou Autoklubu, kdy se Opletalova ulice před Hlavním nádražím změnila ve velké závodní depo.
„Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve 30. letech minulého století,“ uvedl prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček. Příjezd vozů doplní doprovodný program včetně přehlídky dobového oblečení.
Obnovenou jízdu pořádá Spolek 1000 mil československých spolu s Veteran Car Clubem Praha, Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava a Národním technickým muzeem. Letošní ročník připomíná 125 let zahájení automobilové výroby v ČR, kdy v roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici první sériový automobil NW Präsident.