Článek
Celkem bylo v západní Evropě, včetně Británie, za první čtyři měsíce zaregistrováno 119 300 elektromobilů vyrobených v Číně, včetně evropských značek. To znamená, že zhruba jeden z pěti dovezených elektromobilů byl z Číny. S odvoláním na údaje společnosti Schmidt Automotive Research, která analyzuje prodej bateriových vozů v Evropě, to napsal deník Financial Times.
EU se pro čínské vývozce stala preferovaným trhem částečně díky tomu, že elektromobily dovážené z Číny zatěžuje pouze desetiprocentním clem. Spojené státy v květnu oznámily, že clo na dovoz elektromobilů z Číny zvýší na 100 procent.
Brusel nyní dokončuje vyšetřování, do jaké míry státní podpora poskytovaná čínskou vládou pomohla na evropském trhu elektromobilům z Číny. Rozhodnutí by pak mohlo vést ke zvýšení cel. Termín oznámení výsledků vyšetřování je do 4. července.
Západní a japonské značky vyrábějící v Číně, včetně Tesly, Volkswagenu a Hondy, se na celkových registracích elektromobilů vyrobených v Číně podílely 54 procenty. Zbytek připadl na čínské značky, jako jsou MG a BYD.
Výroba aut v Číně je levnější, což přivedlo západní značky, jako jsou Tesla a Renault, k rozhodnutí vyrábět elektromobily v Číně a pak je dovážet do Evropy. Analytici banky UBS loni odhadli, že čínská firma BYD má proti zavedeným tradičním automobilkám náklady nižší o 25 procent.
Šéfové předních světových automobilek, od Tesly přes Mercedes až po Volkswagen, se v posledních měsících vyjadřovali kriticky k plánu na zvýšení cel na vozy vyrobené v Číně. Obávají se škodlivé odvety z Číny. Západní automobilky jsou z velké části na čínském trhu závislé a země je důležitým výrobním centrem a lukrativním zdrojem zisků.