Článek
Elegantní, ovšem prodejně ne až tak úspěšné SUV Range Rover Velar má být prvním modelem, který zažehne transformaci značky směrem k elektromobilitě. Uvádí to britský web Autocar s tím, že bude prvním z několika podobných modelů.
Elektrický velar, který má být druhou generací tohoto vozu, má přijít v roce 2025 na nové platformě s označením EMA. Stejně jako v roce 2017 přišel na trh jako konkurent Porsche Macan, má mu konkurovat i v době, kdy se z macanu stane bateriový elektromobil.
Dnešní velar je po technické stránce spřízněn s Jaguarem F-Pace a vyrábí se v Solihullu. Příští generace má kromě platformy změnit také místo výroby na Halewood nedaleko Liverpoolu.
Range Rover Velar prošel faceliftem, interiér se inspiroval u větších sourozenců
Příští velar má přijít na trh v roce 2025. Jeho platforma podle Britů zhruba před rokem vstoupila do pozdní fáze schvalovacího procesu a testovací muly velaru se očekávají na silnicích v brzké době.
Vůz má být důležitým momentem v evoluci značky Range Rover. V rámci restrukturalizace nabídky automobilky Jaguar Land Rover mají vzniknout čtyři rodiny - Jaguar, Range Rover, Defender a Discovery. Mají tak více vyniknout různá cílení jednotlivých vozů na různé zákazníky, ale také tím chce firma posílit vazby nejmenších modelů na nejdražší vlajkové lodi.
Nový velar se má držet „skutečných hodnot Range Roveru“, jak se nechal slyšet ředitel programu vozidel Nick Collins. To zahrnuje schopnosti mimo asfalt – pohon 4×4 tedy považujme za samozřejmost - použitelnost a vycizelovanost, to vše bez kompromisů.
Range Rover dostal ještě silnější osmiválec i takřka nekonečné možnosti individualizace
Klíčovou součástí „skateboardové“ platformy EMA je baterie v podlaze mezi nápravami a automobilka její vývoj ohlásila už před dvěma lety. Má sloužit jako technický základ menších land roverů. Kromě velaru na ní přijde také evoque a discovery sport; u těch už automobilka dříve potvrdila, že se stanou elektromobily.
Technické detaily této platformy zatím nejsou známy, ovšem podle Britů má být zaměřena víc na jízdu po silnici oproti větší MLA. Ta bude podpírat elektrické verze „plnotučného“ range roveru a modelu Discovery.
Víme také, že EMA bude mít 800V elektrickou architekturu a má podporovat nabíjení výkonem až 350 kW. Podle starších zpráv z automobilky má dostat elektromotory vlastního vývoje a spotřebovávat zhruba 13,8-15,5 kWh/100 km.
Transformace na výrobu elektromobilů nemá být kompletní, alespoň prozatím - automobilka Jaguar Land Rover cílí na to, aby v roce 2030 tvořily 60 % jejích prodejů elektromobily. Tehdy má také nabízet plně elektrickou verzi od každého modelu značky Land Rover; Jaguar má nabízet jen elektromobily už v roce 2025.