Článek
„Vejtřasku”, tedy pravým jménem Pragu V3S, původně vojenský speciál, snad v Česku zná každý, komu už bylo třicet. Aleš Loprais, synovec legendárního českého závodníka na Dakaru Karla Lopraise, na ni navazuje svým novým speciálem pro Dakar 2020 – Pragou V4S DKR.
Trénink v dakarském speciálu: U Jihlavy jsme našli těžší terén než na Dakaru

Přezdívá jí „Lady”, tedy „Dáma”, v dalším odkazu na minulost, i když už ne tak vzdálenou – dosud jezdil s Tatrou Jamal, které se říkalo „Queen”, česky „Královna”. Víme, že v útrobách V4S DKR pracuje motor Iveco a automatická převodovka Allison, ale to je zatím všechno.
Firma Praga sice už dnes náklaďáky nevyrábí, zaměřuje se na malosériová sportovní a závodní auta, ale je partnerem Lopraisova týmu. To také znamená, že neexistuje žádná civilní verze V4S, kterou by bylo možno si koupit – je to jen jméno tohoto speciálu.
Škoda poodhaluje interiér nové Octavie, designové skici potvrzují nejen zvláštní volant

Pro připomenutí, zmíněná Praga V3S byla vojenským terénním náklaďákem, který byl vyvinut na přelomu 40. a 50. let minulého století na základě zadání československé armády. Měl mít tři nápravy, pohon 6x6, vzduchem chlazený vznětový motor a nosnost tři tuny v terénu a pět tun na asfaltu. Označení V3S znamenalo „vojenský, třítunový, speciální”. Vyráběl se od roku 1953 až do roku 1990 postupně ve vysočanské Praze, letňanské Avii a nakonec v Bratislavských automobilových závodech.

Praga V3S