Článek
Rallye Dakar je nejslavnějším závodem dálkové rallye. Často se mu také říká Rallye Paříž-Dakar nebo Dakarská Rallye. Soutěž organizuje Amaury Sport Organisation a účastní se jí jak profesionálové, tak amatéři.
Rallye se jede vždy v lednu a skládá se z několika etap, které jsou dlouhé desítky až stovky kilometrů. V jednotlivých etapách musejí závodníci zvládnout náročné terény, jako například přejezd pouští, skal i bahna. Rok 2021 přináší závodníkům ve 43. ročníku trasu čítající 12 etap a 4 767 závodních kilometrů (celkově 7 464 km). Start i cíl jsou tentokrát v jednom místě, a to ve městě Džidda.
Zcela nové prostředí. Kudy se jede nejslavnější rallye Dakar
Trasy
Rallye Dakar se poprvé jelo v roce 1979. Původně závod vedl z francouzské Paříže do senegalského Dakaru s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Kvůli různým faktorům se ale trasa závodu mnohokrát měnila.
Závod dlouhá léta vedl i přes Afriku, ale jen do roku 2007. O rok později byl zrušen kvůli teroristickým útokům v Mauritánii. V roce 2009 se závod přesunul do Jižní Ameriky, a to do Argentiny a Chile, v roce 2012 se přidalo ještě Peru.
Jaké trasy se v jednotlivých letech jely?
- 1979–1980: Paříž – Dakar
- 1981–1988: Paříž – Alžír – Dakar
- 1989: Paříž – Tunis – Dakar
- 1990–1991: Paříž – Tripolis – Dakar
- 1992: Paříž – Kapské Město
- 1993: Paříž – Dakar
- 1994: Paříž – Dakar – Paříž
- 1995–1996: Granada – Dakar
- 1997: Dakar – Agadez – Dakar
- 1998: Paříž – Granada – Dakar
- 1999: Granada – Dakar
- 2000: Dakar – Káhira
- 2001: Paříž – Dakar
- 2002: Arras – Dakar
- 2003: Marseille – Šarm aš-Šajch
- 2004: Clermont-Ferrand – Dakar
- 2005: Barcelona – Dakar
- 2006–2007: Lisabon – Dakar
- 2008: závod zrušen
- 2009: Buenos Aires – Valparaíso – Buenos Aires
- 2010–2011: Buenos Aires – Antofagasta – Buenos Aires
- 2012: Buenos Aires – Lima
- 2013: Lima – Santiago de Chile
- 2014: Rosario – Valparaíso
- 2015: Buenos Aires – Iquique – Buenos Aires
- 2016: Buenos Aires – Salta – Rosario
- 2017: Asunción – La Paz – Buenos Aires
- 2018: Lima – La Paz – Córdoba
- 2019: Lima – Pisco – Lima
- 2020: Džidda – Rijád – Al-Kiddija
Soutěžní kategorie
Základními soutěžními kategoriemi byly motocykly a automobily, poté k nim přibyly kamiony. Češi se pyšní jedním z nejúspěšnějších závodníků v kategorii kamionů.
Legendární Karel Loprais si z Rallye Dakar odvezl už šest zlatých, čtyři stříbrné a jednu bronzovou medaili.
Češi na Dakaru: Kdo jede slavnou rallye a kdo přivezl nejvíc medailí
Nehody
Rallye Dakar je hodně obtížný závod. Není proto moc divu, že se občas někdo ztratí v poušti nebo že se stanou vážné nehody. Bohužel bývají i smrtelné a netýkají se jen závodníků, ale i přihlížejících.
V roce 1986 zemřel při rallye organizátor a zakladatel rallye Dakar Thierry Sabine po tragické havárii vrtulníku.
Roku 1988 zemřelo během Rallye Dakar šest lidí. Nehodu kamionu nepřežil ani navigátor Kees Van Loevezijn. Po srážce dvou aut zemřel i navigátor Patrick Canado, dva dny po jiné nehodě zemřel motocyklista Jean-Claude Huger. Pod kola auta dále vběhla desetiletá malijská dívka, která zraněním podlehla v nemocnici. Po srážce s jiným autem zahynula další dívka v sousední Mauritánii. Při jiné nehodě zahynul také jeden z novinářů.
V roce 2005 zemřel španělský motocyklista José Manuel Pérez na následky nehody. Během stejného ročníku zemřel i Ital Fabricio Meoni, který si při havárii zlomil vaz. V témže roce se stala ještě tragická nehoda, když byla servisním vozem sražena pětiletá senegalská dívka, která následně zemřela.
Roku 2006 zemřel australský motocyklista Andy Caldecott při nehodě, která se stala jen pár kilometrů od místa, kde o rok dříve zemřel Ital Meoni. Vozem Lotyše Marise Saukanse byl sražen i desetiletý chlapec, který přecházel trať. Nehodu nepřežil. Téhož roku zemřel i dvanáctiletý chlapec, který byl sražen podpůrným vozem. >>