Hlavní obsah

Historická tatra z Dakaru se po 30 letech vrátila do Kopřivnice

Právo, Pavel Karban
Aktualizováno

Po 30 letech se vrátil do Kopřivnice jeden ze dvou prvních speciálů, které vyrobila místní automobilka Tatra pro slavnou Rallye Paříž - Dakar. Soutěžní kamión při závodě v roce 1986 pilotovala posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. Po jeho skončení zůstalo auto v Africe a sloužilo coby výpravám doprovodný vůz bez potíží až do současnosti.

Historická tatra z Dakaru se po 30 letech vrátila do KopřivniceVideo: Pavel Karban, Právo

Článek

Automobil s označením Tatra 815 6x6 VE „Ostrý-II“ však do cíle nedojel. „Nestihli jsme start do poslední etapy, rozvodněná řeka a špatné počasí nám vzaly šance na jakékoliv umístění,“ vracel se k smutnému závěru rallye s premiérovou tatrováckou účastí Kahánek, který tehdy auto pilotoval

Přiznal, že od doby, co tehdy Afriku opustil, auto neviděl. „Na to, že má 30 let, vypadá solidně,“ zhodnotil kamión a přiznal, že ho při pohledu na speciál svrbí ruce. „Snad bych to ještě zvládl,“ pousmál se Kahánek.

Slavná vejtřaska má nástupce, Loprais s ní pojede Dakar

Rallye Dakar

Až dosud vlastnil auto francouzský podnikatel Jean Philippe, majitel cestovní agentury New Gate Travel. Tatru využíval jako servisní vůz v západní Africe nebo jezdilo po Francii jako doprovodný vůz různých expedic a výprav.

Foto: Pavel Karban, Právo

Speciál Tatra 815 6x6 VE „Ostrý-II“ s původní posádkou

Foto: Pavel Karban, Právo

Historická Tatra (vlevo)

„Šest let sloužil v Mauretánii a sloužil i v nebezpečných zónách, kde byl hlídán i francouzskou armádou,“ prozradil Philippe s tím, že speciální na závodní tatře bylo to, že přední část byla lehčí, než zadní.

„Bolí mě u srdce, že se s ním musím rozloučit,“ řekl francouzský podnikatel. Zároveň ho však těší, že automobilka chce vůz umístit do muzea.

Trénink v dakarském speciálu: U Jihlavy jsme našli těžší terén než na Dakaru

Rallye Dakar

Tatrovka je i dnes plně funkční, do Kopřivnice dorazila po vlastní ose. Přivezla i část patentovaného systému Tatry pro vyproštění z písku, tzv. šlapadla, který automobilka úspěšně na rallye několikrát použila. „Nájezdové desky ukradli v Africe, zůstaly jen kovové části, protože nevěděli co s nimi,“ tlumočil Philippova slova technický ředitel Tatry Trucks Radomír Smolka.

Foto: Pavel Karban, Právo

Dosavadní majitel automobilu Jean Philippe (vlevo) s technickým ředitelem Tatry Trucks Radomírem Smolkou

Foto: Pavel Karban, Právo

Část patentovaného systému Tatry pro vyproštění z písku, tzv. šlapadla

Právě on auto pro automobilku „objevil“. A to při práci na knížce Tatra v hlavní roli věnovaná 30 letům automobilky na Dakaru.

„Na jedné z fotek na internetu mě zaujal tvar ochranného rámu na kabině, protože pozdější verze měly jiný tvar. Zjistil jsem, komu to auto patří, zkontaktoval se s panem Philippem a dohodli se podmínky výměny nebo prodeje. Jean ale nechtěl přijít o auto, takže jsme mu nabídli novou tatru,“ popsal Smolka.

Lada Niva z Dakaru se nakonec prodala za zlomek předpokládané ceny

Rallye Dakar

Tatra Trucks vozidlo zrekonstruuje

Ekonomický ředitel Tatry Trucks Radek Strouhal uvedl, že firma vozidlo zrekonstruuje do původní podoby z roku 1986. „Spravíme ho, zrepasujeme a příští rok bychom ho chtěli využít při oslavách 120 let Tatry,“ objasnil plány automobilky.

Pak by měl soutěžní kamión skončit v novém muzeu, které Tatra plánuje během dvou až tří let postavit v jedné z nejstarších a v současnosti nevyužívaných hal na okraji svého areálu.

Za dakarský speciál získal francouzský podnikatel dva roky starý automobil Tatra Phoenix 8x8 Euro 6. Zatímco Philippe si vyzkoušel novou tatrovku, posádka Kahánek, Gumulec a Kalina si po 30 letech opět sedla do kokpitu závodního speciálu a vyzkoušela, jak auto jezdí dnes.

Novozélandský drifter vyzval vítěze Dakaru k tanci. Téměř doslova

Rallye Dakar

Výběr článků

Načítám