Článek
„Radary, které zachraňují životy, ano. Ale radary, které jsou pro lidi jen novou daní, už nebudou možné,“ zdůraznil ministr dopravy Matteo Salvini s tím, že nelze tolerovat „džungli a anarchii“, kdy se detektory objevují téměř všude.
„Musíme dát věci do pořádku, protože Itálie sama nemůže mít deset procent všech rychlostních radarů na světě,“ řekl dále Salvini k dekretu, který jeho úřad vydal v úterý.
✅ Lo avevamo promesso e lo abbiamo fatto: domani, martedì 28 maggio, viene pubblicato in Gazzetta Ufficiale - e diventa legge - il decreto voluto dal ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti che mette FINE alla giungla delle migliaia di autovelox selvaggi in tutta Italia.… pic.twitter.com/tw0PDb3g3L
— Matteo Salvini (@matteosalvinimi) May 27, 2024
Dokument nařizuje, že značka oznamující přítomnost radaru musí na silnicích mimo obec stát nejméně kilometr před přístrojem. U městských tranzitních komunikacích platí minimum 200 metrů a u ostatních cest alespoň 75 metrů.
V závislosti na druhu komunikací a zástavby se zavádí také minimální rozestupy mezi radary navzájem. To by mělo zabránit jejich nahušťování v určitém prostoru.
Nenáviděný rychlostní radar jde po 19 letech do výslužby
Jedním z klíčových ustanovení je také to, že už nebude možné instalovat detektory na komunikacích, na nichž platí příliš nízký rychlostní limit. V obcích se to bude týkat úseků, kde je povolena méně než padesátka.
Pro příměstské komunikace, kde bývá povoleno zpravidla více než 50 km/h, začne platit pravidlo, podle nějž bude možné instalovat detektor jedině v případě, že rychlostní limit stanovený značkou je maximálně o 20 km/h nižší než limit obecně platný pro daný typ silnice.
La stretta degli autovelox. Entra in vigore domani il decreto restringe il campo di applicazione dei dispositivi di controllo della velocità. pic.twitter.com/xLhWmsiMPB
— Tg3 (@Tg3web) May 27, 2024
„Prostě žádný radar ve městě pod 50 kilometrů za hodinu. Od slov k činům. Zdravý rozum vítězí!“ nechal se slyšet Salvini.
Nová pravidla vstupují v platnost okamžitě s tím, že podle agentury ANSA nastává určité přechodné období. Radnice mají dvanáct měsíců na to, aby své „radarové sítě“ uvedly do souladu s novým nařízením.
Řidiči na italských silnicích loni zaplatili na pokutách více než 1,5 miliardy eur (37 miliard Kč), což je o 6,4 procenta více než v roce 2022 a o téměř čtvrtinu více než v posledním předpandemickém roce 2019.