Hlavní obsah

Radary v Itálii budou jen zachraňovat životy, ne plnit obecní pokladny, rozhodl Salvini

Italská města a obce už nesmí umisťovat rychlostní radary u silnic, aniž na ně řidiče s předstihem upozorní jasně viditelná dopravní značka. Jde o jedno z balíku opatření ministerstva dopravy, která mají přispět k tomu, aby měření sloužilo výhradně k odvracení nehod a nikoli primárně k plnění obecních pokladen.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Radary, které zachraňují životy, ano. Ale radary, které jsou pro lidi jen novou daní, už nebudou možné,“ zdůraznil ministr dopravy Matteo Salvini s tím, že nelze tolerovat „džungli a anarchii“, kdy se detektory objevují téměř všude.

„Musíme dát věci do pořádku, protože Itálie sama nemůže mít deset procent všech rychlostních radarů na světě,“ řekl dále Salvini k dekretu, který jeho úřad vydal v úterý.

Dokument nařizuje, že značka oznamující přítomnost radaru musí na silnicích mimo obec stát nejméně kilometr před přístrojem. U městských tranzitních komunikacích platí minimum 200 metrů a u ostatních cest alespoň 75 metrů.

V závislosti na druhu komunikací a zástavby se zavádí také minimální rozestupy mezi radary navzájem. To by mělo zabránit jejich nahušťování v určitém prostoru.

Nenáviděný rychlostní radar jde po 19 letech do výslužby

Koktejl

Jedním z klíčových ustanovení je také to, že už nebude možné instalovat detektory na komunikacích, na nichž platí příliš nízký rychlostní limit. V obcích se to bude týkat úseků, kde je povolena méně než padesátka.

Pro příměstské komunikace, kde bývá povoleno zpravidla více než 50 km/h, začne platit pravidlo, podle nějž bude možné instalovat detektor jedině v případě, že rychlostní limit stanovený značkou je maximálně o 20 km/h nižší než limit obecně platný pro daný typ silnice.

„Prostě žádný radar ve městě pod 50 kilometrů za hodinu. Od slov k činům. Zdravý rozum vítězí!“ nechal se slyšet Salvini.

Nová pravidla vstupují v platnost okamžitě s tím, že podle agentury ANSA nastává určité přechodné období. Radnice mají dvanáct měsíců na to, aby své „radarové sítě“ uvedly do souladu s novým nařízením.

Řidiči na italských silnicích loni zaplatili na pokutách více než 1,5 miliardy eur (37 miliard Kč), což je o 6,4 procenta více než v roce 2022 a o téměř čtvrtinu více než v posledním předpandemickém roce 2019.

Na severu Itálie řádí fantom silnic. Po nocích likviduje rozbrušovačkou rychlostní radary

Koktejl

Výběr článků

Načítám