Článek
Zatímco v zahraničí jsou běžné dotace či daňové úlevy pro elektromobily, v České republice se zvýhodňování těchto aut teprve rozbíhá. Speciální registrační značky EL, na které mají nárok čisté elektromobily i plug-in hybridní vozy s emisemi CO2 do 50 gramů na sto kilometrů, umožní od příštího roku užívat tuzemské dálnice bez poplatku.
Rus zařadil zpátečku za jízdy. Destrukce je až nečekaně velká

Umožňuje to novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení § 20a odst. 1 písm. o). Jedná se o změnu, která přichází v předstihu před nahrazením dálniční známky mýtným systémem od roku 2021. I v tomto režimu ale elektromobily a některé plug-in hybrid s registračními značkami EL zůstanou stejně zvýhodněné.

Značku s písmeny EL na začátku mohou mít ta auta, jejichž emise oxidu uhličitého jsou do 50 gramů na kilometr, tedy elektromobily a plug-in hybridy.
„V souvislosti s touto novinkou je potřeba upozornit, že účinnost tohoto opatření je až od 1. ledna 2020,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. A dodává: „Řada řidičů je zvyklá, že dálniční známka platí 14 měsíců včetně prolongací v prosinci předchozího a ledna následujícího roku. V tomto případě tomu tak není a uvedených vozidel se změna týká skutečně až od roku 2020.“
První svezení s elektrickými škodovkami: Jedna do města, druhá i na cestování

Na současném českém trhu s novými vozy mají nárok na podobné zvýhodnění nejlevnější elektromobily typu Škody Citigoe iV s cenou od 479 900 korun či nový Renault Zoe, který pořídíte od akčních 695 tisíc. Nissan Leaf za 937 tisíc pak startuje vlnu dražších elektromobilů.
Mezi nejlevnější plug-in hybridy, které kombinují elektrický pohon schopný dobíjení ze sítě se spalovacím agregátem, patří třeba Hyundai Ioniq za 754 tisíc korun, poté už se s takovou Kiou Niro PHEV či třeba Škodou Superb iV pod psychologickou milionovou hranici nevejdete.