Článek
Britská společnost Boreham Motorworks představuje unikátní projekt - svou reinkarnaci původního Fordu Escort RS, který dostal výslovný souhlas samotného Fordu k používání jména a emblémů.
Nejde o klasický restomod, nýbrž o zcela nové auto, byť založené na karoseriích vyrobených divizí Fordu Advanced Vehicle Operations v Essexu před tím, než v roce 1975 zavřela krám. Každý vůz dostane výrobní číslo navazující na původní produkci. Naskenovaná a digitálně rekonstruovaná karoserie byla vylepšena počítačovými simulacemi pro lepší ovladatelnost, také má ještě širší blatníky a dodatečné výztuhy.
Na výběr budou dvě motorizace. První je původní, avšak přepracovaný čtyřválec Twin Cam o objemu zvýšeném na 1845 ccm se vstřikováním paliva místo karburátorů. Nabídne 136 kW. Druhou variantu představuje 2,1l čtyřválec s výkonem 221 kW, kovanými ojnicemi a maximem 10 000 otáček. Převodovkou bude manuální pětikvalt se stupni 2 a 3 v přímé dráze a převodovými poměry nastavenými pro optimální použití na silnici i na okruhu.
Záměrně tu není posilovač řízení, ABS ani kontrola trakce, a to za účelem zachování zážitku z jízdy jako u původního escortu RS. Po estetické stránce byl vůz jen modernizován, a to perem Wayna Burgesse, někdejšího šéfa designu modelů Jaguar SVR.
Interiér kombinuje retro prvky jako šestimístný budíkový panel s moderními technologiemi včetně dotykové obrazovky pro Apple CarPlay. Vnější design odkazuje na závodní úpravy, včetně charakteristických LED světlometů inspirovaných původními ochrannými páskami.
Automobilka plánuje vyrobit pouhých 150 kusů a cena startuje na 295 000 librách, tedy 8,9 milionu korun. Veřejnosti se vůz poprvé představí v létě, start výroby je plánován na třetí čtvrtletí roku 2025.