Hlavní obsah

Puristická verze ikonického porsche slaví výročí. Dodnes je volbou nadšenců

Porsche 911 je ikona, legenda, sen mnoha fanoušků aut. Řada z nich chce vrchol nabídky, model Turbo či Turbo S. Ale ti, kteří vyhledávají skutečné řidičské zážitky, volí verzi GT3. Můžou to udělat už dvacet let; právě takové výročí GT3 letos slaví.

Porsche slaví dvacet let puristické 911 GT3Video: Porsche

Článek

Když v roce 1999 přišla na trh 911 GT3, byla lehčí, tužší a silnější než zbytek nabídky. Ve své prozatím poslední inkarnaci v generaci 911 991.2 byla GT3 jedinou běžně prodávanou verzí slavné devětsetjedenáctky, která neměla přeplňovaný motor.

Foto: Porsche

Porsche 911 996.1 GT3

První Porsche 911 GT3 vzniklo na základě karoserie verze Carrera 4, protože ta měla zesílenou přední část. Pohon všech kol však samozřejmě zmizel, spolu s další spoustou věcí, a místo ní se do vozu nastěhovaly tužší nastavitelné tlumiče a silnější brzdy.

Motor měl objem 3,6 litru a pocházel z verze Turbo, byť o přeplňování samozřejmě přišel. Dával výkon 360 koní a severní smyčku Nürburgringu zajel za méně než osm minut, což byl na přelomu tisíciletí naprosto špičkový výkon – na auto, které mělo registrační značky.

Foto: Porsche

Porsche 911 996.2 GT3

S faceliftem, který zbavil generaci 996 neoblíbených „vajíčkových“ předních světel, dostala GT3 variabilní časování ventilů a její výkon poskočil na 381 koní. Do nabídky přibyly i karbon-keramické brzdy, ale zmizelo charakteristické – a dosud nejhezčí – zadní křídlo se zakulacenými boky.

V generaci 997 se devětsetjedenáctka vrátila ke kulatým předním světlům. A verze GT3, která přišla v roce 2006, z 3,6l boxeru dolovala 415 koní. Poprvé dostala adaptivní tlumiče. Její facelift přišel v roce 2009 a kromě upravené aerodynamiky byl největší novinkou objem motoru zvětšený na 3,8 litru. Výkon vzrostl na 435 koní.

Foto: Porsche

Porsche 911 997.2 GT3

V roce 2013 slavil model 911 padesátiny a na ženevském autosalonu se ten rok představila třetí generace GT3, založená na generaci 991. 3,8l motor měl 475 koní a Porsche v ní poprvé uvedlo natáčení zadní nápravy.

A také, a to hlavně, automatické řazení ve formě dvouspojkové převodovky PDK. Třebaže je to převodovka naprosto špičková, automobilka se se zlou potázala, a to nejen u fanoušků, nýbrž, a to je důležitější, i u zákazníků.

Foto: Porsche

Porsche 911 991.1 GT3

Proto se s faceliftem, označovaným 991.2, v roce 2016 vrátila do nabídky i manuální převodovka. Kromě toho přinesl tento facelift také čtyřlitrový motor o výkonu 500 koní a verzi Touring, která vůz zbavila gigantického křídla na zádi ve prospěch decentnějšího, ale neméně účinného výsuvného spoileru.

Foto: Porsche

Porsche 911 991.2 GT3 s paketem Touring

911 je nyní v generaci označené 992 a všechny dosud představené verze mají přeplňování. Puristická varianta GT3 je ve vývoji; kdy se představí a s jakým pohonným ústrojím, však zatím není jasné. Spekulace hovoří – a fanoušci doufají – o evoluci atmosférického čtyřlitru z verze 911 Speedster, labutí písně generace 991.

Související témata:

Výběr článků

Načítám