Článek
Neobvyklý pokus automobilky Škoda, na který dohlížel veterinární chirurg a expert na psy Dr. Scott Miller, se uskutečnil na bývalé testovací trati Top Gear v britském Surrey. Jeho hlavní hvězdou se stal kokršpaněl Mango.
Pes se postupně projel benzinovým, naftovým a plně elektrickým vozem, přičemž podle galerie se jednalo o modely Kodiaq, Karoq a nejnovější plně elektrický Elroq. Jejich trasa na okruhu byla stejná, přičemž maximální rychlost měla dosahovat až 113 km/h.
Mango seděl na zadním sedadle a během jízd byla monitorována jeho srdeční činnost i chování, na konci každé jízdy mu byl navíc změřen tep. Vůbec nejlépe se měl přitom podle pozorování i měření cítit během jízdy elektrickým vozem.
Jeho srdeční tep se během jízdy elektromobilem zvýšil z 80 úderů za minutu na maximálních 100 úderů za minutu. Pes měl být po většinu cesty klidný, odpočinutý a téměř usínal.
Při jízdě vozy se spalovacím motorem však tep psa vyskočil až na 120, respektive 125 úderů za minutu při jízdě vozem se vznětovým motorem, což naznačuje vyšší úroveň stresu. Ve vozech se spalovacím motorem navíc pes působil roztěkaněji a méně spokojeně.

Pes byl během pokusu umístěn na zadním sedadle, bezpečně zajištěn a odborníci sledovali jeho tep i chování.
„Experiment jasně ukazuje, že cestování v elektromobilu je pro psy přínosné z hlediska zdraví i psychiky. Pozorování reakcí Manga při jízdě stejnou rychlostí na stejné trati, ale v různých vozidlech jasně ukázalo, že elektromobil poskytuje plynulejší a klidnější zážitek,“ uvedl Dr. Miller.
„Řeč těla Manga jasně ukazovala, že dává přednost cestování v elektromobilu, kde leží na zadním sedadle, uvolněný, s mírně polozavřenýma očima. Zatímco ve vozech na běžné pohonné hmoty sedí vzpřímeně a napjatě. Dramaticky otáčel hlavou s rychlým širokým pohybem očí a ukazoval oční bělmo, což jsou všechno jasné fyzické známky stresu,“ dodala Anna Webová, expertka na psí chování.

Na pokus dohlížel známý britský veterinář, chirurg a odborník na psy Dr. Scott Miller.