Článek
Václavové Laurin a Klement pracovali na různých strojích pro dopravu lidí už od roku 1895, než vynalezli svůj první automobil L&K Voitturette, který se později stal předlohou právě pro první drožky v Praze, jak se tehdy říkalo taxíkům.
V roce 1907, tedy před 115 lety, vystavovala firma z Mladé Boleslavi v Praze svoji první automobilní drožku s mechanickým taxametrem. Vůz s názvem B2 se pak později skutečně do ulic budoucího hlavního města České republiky podíval. Nabízel velké pohodlí a motor 10/12 HP, který označoval takzvaný „daňový“ a skutečný výkon vozu.
Škoda slaví sedmdesátiny modelu 1200
Jednalo se o osobní automobil klasické koncepce s žebřinovým rámem podvozku, tuhými nápravami, odpruženými půleliptickými listovými pery a pohonem zadních kol. Vidlicový, vodou chlazený benzinový dvouválec o objemu 1595 cm3 s výkonem 12 k (8,8 kW) měl automatický sací ventil, nízkonapěťové zapalování a karburátor systému L&K.
Auto mělo i stahovací střechu nad pasažéry a na dřevěných kolech jelo až 45 km/h.
Laurin & Klement pak do Prahy poslali i svůj další model C2 s vyšším výkonem a řadovým dvouválcem a 7. září roku 1907 proběhla první veřejná zkušební jízda čtyřmi autodrožkami za přítomnosti náměstka primátora doktora Štycha. O den později byl následně slavnostně zahájen oficiální provoz, přičemž výtěžek z prvního dne město věnovalo chudým.
Jak Laurin & Klement školil první české řidiče
Po úspěšném debutu v Praze se osvědčené autodrožky z Mladé Boleslavi brzy rozšířily i do dalších měst. Už v říjnu putovaly první vozy L&K do Plzně a v roce 1909 i do Vídně. Později jezdily i v Paříži, Budapešti nebo v Petrohradě.