Článek
Na papíře to nemuselo vypadat jako složitý úkol – vzít krásný Aston Martin a natáhnout ho na výšku. Koneckonců, u čtyřdveřového Rapide se protažení na délku docela povedlo. Jenže u DBX... podívejte se sami.
Zepředu ze všeho nejvíc připomene udivenou kachnu, až pak model DB11, zezadu působí spoiler ve formě „kachního ocasu” jako násilný přídavek, jen aby tu mohla být světla tvarově podobná těm na novém V8 Vantage.
Má to ale i své výhody – Bentley Bentayga najednou není až tak ošklivé.
Abychom ale jen nehanili, přeci jen existuje úhel, ze kterého je DBX vcelku pohledné – přímo z profilu. Záď je na dnešní dobu nečekaně dlouhá, není ukončená narychlo, vozu tak propůjčuje určitou dávku elegance.
V interiéru je všechno jinak. Až na středovou konzoli poněkud kuriozního tvaru tu není moc co vytknout, Aston zvládá odít úplně všechny součástky v kabině do jedné barvy, od stínítek po koberce, což je dnes poměrně vzácné.
Po stránce výbavy počítejte úplně se vším, co dnešní auta nabídnou – s čtyřzónovou klimatizací, ventilovanými sedačkami a armádou hlídačů a jízdních asistentů. Ze dvou displejů na palubní desce je ten větší, o úhlopříčce 12,3”, před řidičem. Ten menší má 10,25 palce a sedí na středové konzoli.
Pod kapotou je čtyřlitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který pracuje také v DB11 a V8 Vantage. Nabízí 550 koní a 700 N.m a přes devítistupňový automat je posílá na všechna čtyři kola, mezi kterými jsou elektronicky řízené aktivní diferenciály a vzadu samosvor. Na stovku to má novému Astonu trvat 4,5 sekundy a maximálka je 291 km/h.
Tohle všechno drží pohromadě nová, speciálně vyvinutá platforma. Je vyrobena z hliníku a její součástí jsou aktivní příčné stabilizátory, které aktivně potlačují boční náklony.
Vůz jezdí na vzduchovém odpružení, které mu také umožňuje měnit svou světlou výšku v rozsahu 95 mm.
Prvních 500 zákazníků dostane podle tiskové zprávy „Paket 1913”, který kromě obligátních log a označení obsahuje také knížku o výrobě DBX, podepsanou šéfem značky Andym Palmerem a šéfdesignérem Markem Reichmanem. A také pozvánku na koktejl v některém hotelu Waldorf Astoria k oslavě prvního SUV ve 106leté historii Aston Martinu.
Známe už i ceny, byť jen některé – ve Velké Británii se bude DBX prodávat od 158 tisíc liber, tedy 4,72 milionu korun, v Německu má stát od 193 500 eur, tedy 4,95 milionu korun.
Objednávat je možné už nyní, první zákazníci dostanou své vozy v druhém čtvrtletí roku 2020.