Hlavní obsah

První sporťák z Afghánistánu se ukázal v pohybu, má motor ze staré toyoty

Kábulské studio Entop postavilo prototyp sporťáku Mada 9 dokonce s odpružením stejného typu, jako používají věhlasní výrobci supersportů. Do alespoň malosériové výroby je však ještě hodně dlouhá cesta.

Foto: Entop

Entop Mada 9

Článek

Když se řekne Afghánistán, řada lidí si vybaví vleklý ozbrojený konflikt, snad nikoho však nenapadne výroba sportovních aut. Přesto právě odtamtud pochází vůz s názvem Mada 9, konkrétně od kábulského studia Entop.

Tento stroj se světu prvně ukázal v podobě počítačové ilustrace v létě loňského roku, ovšem drtivá většina podobných nápadů ztroskotá na nedostatku peněz na stavbu prototypu, natož rozběhnutí alespoň malosériové výroby. Studio přesto před několika dny zveřejnilo fotografie a video černého placatého auta, kterak skutečně existuje, a dokonce i jezdí.

Ovšem, jediné video, na kterém vidíme auto se hýbat, ukazuje vůz při poměrně pomalé jízdě v nízkých otáčkách. Podle dostupných informací ho pohání řadový čtyřválec z Toyoty Corolla z roku 2000, uložený uprostřed napříč.

O uložení motoru se svět dozvěděl z videa, na němž žena startuje… Není to tak úplně auto, nýbrž prostorový trubkový rám se sedačkami a motorem. Toto video ale zveřejnilo na svém youtubovém kanále samo studio Entop, takže je navýsost pravděpodobné, že se jedná právě o vůz Mada 9 bez karoserie.

Video ukazuje pár dalších zajímavostí. Kromě typu konstrukce, který je ale pro podobné startupy poměrně běžný, také zavěšení kol typu pushrod na obou nápravách. Stejný typ používají i vrcholoví výrobci supersportů typu Lamborghini či Ferrari, ovšem samozřejmě srovnávat afghánský startup se zavedenými evropskými značkami tak úplně nelze.

Žádné další technické specifikace nejsou na světě, není tedy zatím známo nic o výkonu, zrychlení, hmotnosti nebo třeba ceně. Chorvatský web Jutarnji.hr pouze zmiňuje starší slova šéfa automobilky Muhammada Raza Ahmadiho, že vývoj vozu trval pět let.

Zdali se dostane z fáze pohyblivého prototypu alespoň do malosériové výroby, samozřejmě nelze předjímat. Statisticky je to velmi nepravděpodobné, ale jak ukazuje třeba případ automobilky Rimac, není to nemožné.

Další hypersport od Porsche? Až dozraje čas, říká šéf

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám