Článek
Když se řekne Afghánistán, řada lidí si vybaví vleklý ozbrojený konflikt, snad nikoho však nenapadne výroba sportovních aut. Přesto právě odtamtud pochází vůz s názvem Mada 9, konkrétně od kábulského studia Entop.
#the_unseen_afghanistan
Posted by ENTOP on Thursday, December 29, 2022
Tento stroj se světu prvně ukázal v podobě počítačové ilustrace v létě loňského roku, ovšem drtivá většina podobných nápadů ztroskotá na nedostatku peněz na stavbu prototypu, natož rozběhnutí alespoň malosériové výroby. Studio přesto před několika dny zveřejnilo fotografie a video černého placatého auta, kterak skutečně existuje, a dokonce i jezdí.
Li Efxanistanê ciwanê bi navê Mihemed Riza Ehmedî yekemîn otomobîla wî welatî ya bi navê Mada 9 dîzayn û çê kir.
— RudawKurdi (@RudawKurdi) January 2, 2023
Mada 9 niha li kolanên Kabulê digere û biryar e beşdarî pêşangeha otomobîlan a Qeterê ya 2023an bibe#Afghanistan #mada9 pic.twitter.com/UQTb1EViXx
Ovšem, jediné video, na kterém vidíme auto se hýbat, ukazuje vůz při poměrně pomalé jízdě v nízkých otáčkách. Podle dostupných informací ho pohání řadový čtyřválec z Toyoty Corolla z roku 2000, uložený uprostřed napříč.
O uložení motoru se svět dozvěděl z videa, na němž žena startuje… Není to tak úplně auto, nýbrž prostorový trubkový rám se sedačkami a motorem. Toto video ale zveřejnilo na svém youtubovém kanále samo studio Entop, takže je navýsost pravděpodobné, že se jedná právě o vůz Mada 9 bez karoserie.
Video ukazuje pár dalších zajímavostí. Kromě typu konstrukce, který je ale pro podobné startupy poměrně běžný, také zavěšení kol typu pushrod na obou nápravách. Stejný typ používají i vrcholoví výrobci supersportů typu Lamborghini či Ferrari, ovšem samozřejmě srovnávat afghánský startup se zavedenými evropskými značkami tak úplně nelze.
Žádné další technické specifikace nejsou na světě, není tedy zatím známo nic o výkonu, zrychlení, hmotnosti nebo třeba ceně. Chorvatský web Jutarnji.hr pouze zmiňuje starší slova šéfa automobilky Muhammada Raza Ahmadiho, že vývoj vozu trval pět let.
Zdali se dostane z fáze pohyblivého prototypu alespoň do malosériové výroby, samozřejmě nelze předjímat. Statisticky je to velmi nepravděpodobné, ale jak ukazuje třeba případ automobilky Rimac, není to nemožné.