Článek
„Sto osm oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 MWh elektrické energie. Spotřebujeme ji pro interní nabíjení nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu,“ přiblížil na slavnostním spuštění provozu ředitel společnosti Tomáš Jílek s tím, že připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní nabíjení elektrovozidel. Roční úsporu vyčíslil až na 250 tisíc korun.
Pilotní provoz bude nyní testovat a hodnotit zařízení z hlediska efektivity, monitoringu a dálkového řízení celého systému. „Bude-li fungovat tak, jak očekáváme, jsme připraveni jej nabídnout dalším společnostem nebo městským částem,“ doplnil Jílek.
Společnost novinku popisuje jako plnohodnotnou fotovoltaickou elektrárnu o výkonu téměř 40 kWp s připojením k distribuční síti a rychlou akumulační nabíjecí stanicí, první svého druhu v ČR. Přístřešek svojí schopností akumulovat energii přímo v nabíjecí stanici reaguje na rostoucí problém přebytku energie ve slunečných dnech a hodinách.
Většina vyrobené solární energie se spotřebuje přímo na místě. Do budoucna je chce městská firma stavět například na krátkodobých parkovištích úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde nelze zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.
Podle ministra pro vědu, výzkum a inovace Marka Ženíška (TOP 09) jde o řešení, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. „Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech,“ uvedl.
Carport je vybaven bifaciální technologií, tedy účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Aby byl účinek ještě větší, plocha, která pojme dvanáct aut, je pod přístřeškem a vysypána bílým kačírkem.