Článek
Alfa Romeo má v modelu Giulia QV prvního skutečného konkurenta pro ikonu jménem BMW M3. O něco podobného se však tato italská značka pokoušela už na pokraji 90. let, kdy celý svět žil M3 generace E30.
V roce 1993 tedy stvořila model 155 GTA Stradale, který měl být civilní verzí závoďáku Tipo 155, vozu velmi úspěšného v několika pohárech okruhových závodů silničních vozů po celé Evropě, včetně nejslavnějšího německého DTM.
Na tento projekt povolala špičku svého oboru – Sergia Limoneho, konstruktéra ikony rallye Lancie 037. Ten vzal Alfu 155 Q4, která sdílela motor, podvozek i systém pohonu všech kol s Lancií Delta Integrale – opět vůz, který vstoupil do historie v automobilových soutěžích.
Alfa 155 GTA Stradale dostala nové, pseudozávodní nárazníky, velké křídlo na víko kufru a výrazně širší boky, nikoliv nepodobné právě deltě Integrale. Dovnitř se nastěhoval závodní volant s označením středu na věnci a kožené sedačky s lepším bočním vedením.
Recept na úspěch zajištěn? Možná kdyby se vůz někdy dostal do prodeje. Šéfové koncernu Fiat, pod který značky Alfa Romeo i Lancia tehdy patřily, vůz nepustili dál ze dvou důvodů.
První byl v domnělé nutnosti šestiválcového motoru, který do auta fyzicky nebylo možné zastavět – pod kapotu se spolu s převodovkou a čtyřkolkou prostě nevešel. Druhý – a asi podstatnější – byl, že pro výrobu vozu by se musela postavit úplně nová výrobní linka, což by bylo neuvěřitelně drahé.
155 GTA Stradale tak vznikla jen v jediném kuse, prototypu, který si můžete prohlédnout na fotkách. Ukázal se na boloňském autosalonu a v roce 1994 byl použit jako vozidlo lékaře při italské Velké ceně formule 1 na okruhu Monza.
Pak byl prodán do Německa, kde byl i prvně registrován, a v roce 1999 se vrátil do Itálie, kde byl postupně součástí dvou sbírek. Nyní změní majitele znova – na konci října bude k mání v aukci Padua, pořádané domem Bonhams. Že nebude levný, asi nemusíme zdůrazňovat – odhad výsledné ceny míří v přepočtu mezi 4,6 a 5,7 miliónu korun.