Článek
Za řídítky dvěstě- a třistapadesátek seděli převážně fandové od šedesátky výše. "Nejede se na rychlost, ale chceme vidět něco z přírody," uvedl pořadatel František Hall. Vítězem, jenž obdržel putovní pohár Pérák, se také stal účastník nejvyššího věku a s nejstarším strojem -dvaasedmdesátiletý Antonín Pondělíček z Hořovic s Jawou 250 z roku 1948.
´Pérák´ začíná být vzácný
Motocykly ´pérák´, z nichž nejstarší je z roku 1946 - takový má právě Hall -, jsou podle účastníků vzácnými stroji, kterých už v republice mnoho není. Cena zachovalých kusů, z nichž už je značné procento rozprodáno po celé Evropě, je odhadována na desetitisíce korun. Vyznačují se spotřebou mírně nad dva litry na 100 kilometrů a velmi tvrdým pérováním. "K jízdě na nich musíte mít velmi tvrdý zadek. Moje žena říká, že to jsou motorky na potraty," dodal.
V Pteníně účastníky jízdy přivítalo vyhlídkové letadlo s transparentem "Zdravíme jawáky", které shazovalo divákům buřty.
´Lízinka´ na Českobrodském okruhu
Ani v Českém Brodě nešlo o vavříny. Sedmý ročník obnoveného závodu (prvních pět ročníků se v Českém Brodě konalo v letech 1934 až 1938) se jel na okruhu dlouhém 20 kilometrů. Přestože počasí se podepsalo na účasti, přijelo třicet automobilistů a dvacet motocyklistů.
K favoritům závodu sice patřily automobily mladších ročníků, například volkswagen brouk z roku 1956, všem k vrcholům závodu a celého odpoledne pak rozhodně patřila jízda renovované ´Lízinky´, prvního sériově vyráběného automobilu Ford T z roku 1928. Diváky ale zaujal také pohled na skupinu vymrzlých hasičů závodících na historickém hasičském voze Praga.