Článek
Volkswagen se rozhodl jít moderní cestou zvyšování výkonů. Tou je instalace turbodmychadla na maloobjemový zážehový motor. Jenže to má několik úskalí. Především je to nemožnost zvyšovat výkon na hranici, kterou požaduje zákazník. Pak jsou to také špatné vlastnosti motoru v nízkých otáčkách. Takzvaný turboefekt je opravdu nepříjemnou záležitostí. Proto se VW rozhodlo aplikovat nedávno znovuobjevenou cestu dvojitého sériového přeplňování, jen na to šlo svou vlastní cestou.
Dvakrát do válce
Na bloku motoru jsou připevněny dva systémy stlačování vzduchu - klasické turbodmychadlo a mechanicky hnaný kompresor. Ten jako první přebírá práci hned na začátku otáček, protože jeho konstrukce (rychlost 5 x ot. klikového hřídele) dovolují stlačovat i v nízkých otáčkách. Jakmile vyšplhá ručička otáčkoměru na příslušnou úroveň, vypne elektromagnetická spojka rootsovo dmychadlo a jeho funkci přebere klasické turbo. Pokud je ovšem v "mezipatře" potřeba, pracují za určitých podmínek obě najednou.
Dvojí výkony
Výkon z klasické čtrnáctistovky se tak dokáže vyšplhat na 103 nebo 125 kW. Točivý moment 220 N.m resp. 240 N.m jsou k dispozici při 1500-4000 ot./min, resp. 1750 -4500 ot./min. To dává slušný potenciál pro vozy, které se pak pyšní hodně dobrou dynamikou.
Naše GT si zařádilo
My jsme vyzkoušeli silnější z obou variant, a to hned v dynamickém Volkswagenu Golf GT. Vůz je velmi živý a přitom pružný. Jeho síla se nejvíce projeví kolem 2000 ot./min. Když motor držíte takhle vytočený, máte pod plynem celkem brutální potenciál. Předjíždět není vůbec žádný problém. Ručička turbodmychadla je neustále nahoře a padá jen při přeřazování.
Motor nevykazuje žádnou "turbodíru" a táhne pěkně odspodu. Vše ve spotřebě, která se nám zdá celkem přijatelná. Na testovací trati, kde jsme vůz ani trochu nešetřili, jsme naměřili 8,6 l na 100 km. Je sice pravda, že tabulky uvádějí 7,2 l/100 km, ale to s lehkou nohou. Přiznejme si to, tohle auto prostě na popojíždění k supermarketu není. Před námi se v plné kráse předvedl divoch ze stáda "splašených".
Lehký motor, dobrý podvozek
Také nás překvapily jízdní vlastnosti modelu. Jelikož není vůz vpředu nijak extrémně zatížen, jako kdyby měl objemný šestiválec, tak se chová vyloženě čitelně (agregát váží více díky litinové skříni, turbu a kompresoru, ale takový nárůst to není). Pružení si tak může poradit i s velkými výmoly (a že jsme jich na silnicích našli) a s krátkými za sebou jdoucími utaženými zatáčkami. Sedadla se sportovním vedením nepustí tělo a výborné řazení jen podtrhuje sportovní apetit.
Cena Volkswagenu Golf s motorem 1.4 TSI/125 kW začíná na 719 900 Kč. Základní ceny všech modelů jsou uvedeny dole. Kompletní ceník pak můžete najít na stránkách importéra, protože všechny vozy již bylo možné několik dní objednávat.
Základní ceny modelů s motory 1.4 TSI | ||
Golf | 103 kW | od 599 900 Kč |
125 kW | od 719 900 Kč | |
Golf Plus | 103 kW | od 656 600 Kč* |
125 kW | od 731 600 Kč* | |
Jetta | 103 kW | od 652 500 Kč |
125 kW | od 708 600 Kč | |
Touran | 103 kW | od 692 300 Kč* |
* Možnost zakoupení i užitkové verze N1