Článek
Třetí moderní elektrické audi, model Q4 e-tron, se představil před několika týdny jako sourozenec Škody Enyaq a Volkswagenu ID.4 – stojí na stejné modulární platformě MEB a je prvním elektrickým audi na tomto základě.
Jestli to je jen nafintěný enyaq, nebo jestli Audi dokázalo z koncernové platformy vymáčknout něco víc, zkouším za volantem verze 40 Sportback s 204 koňmi a pohonem zadních kol.
Už na první dojem poráží enyaq na celé čáře – líbí se mi mnohem víc ze všech stran. Pravda, to ve verzi Sportback imitující kupé – klasická Q4 s baculatější zádí – už tak elegantní není.
Co do vzhledu nechám promluvit fotky, fialová barva Aurora (opravdu je to ona, v konfigurátoru vypadá úplně jinak než ve skutečnosti) mu sluší a nastavitelný světelný podpis – v infotainmentu kdykoliv, ne jedině před zadáním do výroby, jako u Q5 – je zajímavým detailem.
Na přídi stojí za zmínku ještě jedna věc. Všimněte si spousty černého matného plastu na masce. Základní výbava? Nikoliv, tohle je verze S line s paketem černé optiky za příplatek 15 tisíc, třebaže obě světlejší verze masky vypadají mnohem více „prémiově“, abych použil slovník automobilového marketingu.
Nasedám konečně dovnitř a rychle si všímám, že všemožně nastavitelná sedačka má dost slušné boční vedení. Jsou nejdůležitější součástí interiérového paketu S line a opravdu za to stojí – jsou hezky pohodlná jak tvarem, tak i čalouněním z mikrovlákna a umělé kůže, a hezky drží tělo.
Kabina trochu starosvětská
Palubní deska připomíná koncernovou příbuznost jen svou délkou k dolnímu konci čelního skla, jinak je tu všechno od Audi. Minimalistický přístrojový štít volkswagenů a enyaqu tu nečekejte, je tu displej s funkcemi jako ve všech ostatních vozech značky, stejně tak klimatizace se ovládá pomocí panelu s tlačítky z modelu A3.
Centrální displej netrčí nahoru, nýbrž je zapuštěný do palubní desky a systém v něm je MMI od Audi včetně navigace s výbornými dopravními daty.
Za zmínku stojí také head-up displej, který je součástí příplatkového paketu navigace za 86 tisíc korun. Využívá totiž rozšířené reality, takže teoreticky by měl být schopen skrz obrovské zobrazovací pole na čelním skle přesně ukázat, do které ulice máte odbočit.
V praxi toto zobrazení není příliš přesné a musel bych si na něj déle zvykat, pokud bych se chtěl orientovat pouze podle něj bez mapy v některém z displejů, nicméně nemám důvod nevěřit, že v budoucnosti bude tahle funkce čím dál lepší.
Zajímavější je zobrazení příčné linky v jízdním pruhu podle nastavení odstupu adaptivního tempomatu (rovněž za příplatek 50 tisíc korun), které se posouvá nejen s tím, jak měním odstup, ale i cestuje zleva doprava podle toho, kam vede silnice. A také zvýraznění čáry na silnici červenou barvou, když ji bez blinkru přejíždím.
Stabilní za každé situace
Co do jízdního chování Q4 velmi těží z baterie v podlaze, takže je i na nerovné silnici při svižné jízdě nesmírně stabilní a důvěryhodná. Že pohání zadní kola, je v zatáčkách hezky cítit, ovšem když se blížím k limitu, mám dojem, že podvozek je naladěn o chloupek více nedotáčivě ve srovnání s již víckrát zmíněným enyaqem. Do té doby je však hezky neutrální a díky skvělému rozložení hmotnosti zatáčí ochotně, ač sporťákem rozhodně není.
Dvousetkoňový elektromotor stačí, ale chcete-li jezdit svižně, troufnu si ho považovat za nejslabší schůdnou variantu. Ani s ním není předjíždění tak bleskurychlé, jak by jeden očekával z mocného zátahu v nízkých rychlostech.
Po pár desítkách kilometrů na okreskách stáčím Q4 na dálnici, abych dojel zpátky vůz vrátit. Nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h a vůz ji zvládá s přehledem, třebaže se přeci jen trochu vlní. Zajímavostí je, že tempomat jde nastavit až na 180 km/h – verze quattro s vyšším výkonem totiž zvládají až tuto hranici.
Během zhruba stovky kilometrů velmi svižnou jízdou – ale ve vesnici člověk zpomalí, nebo občas se chvíli táhne za náklaďákem, když ho není možné předjet – po okreskách i dálnicích jsem dosáhl spotřeby 23,8 kWh/100 km, což považuji za slušnou hodnotu. Lehkou nohou se určitě půjde dostat do rozsahu udávaného v katalogu.
Dražší, ale ne samoúčelně
Stojí tedy Q4 za těch 1,3 milionu korun, které za verzi 40 české zastoupení Audi minimálně požaduje? A za 1,8 milionu, jak bych si Q4 Sportback e-tron nakonfiguroval pro sebe?
Troufám si říci, že ano, protože se mi s ním jezdilo navýsost příjemně. Ba dokonce se těším, až dostanu do rukou placatější elektromobil od Audi, neboť je začínám mít vážně rád.
Audi Q4 Sportback e-tron 40 | |
---|---|
Motor: | Elektromotor |
Max. výkon: | 150 kW/204 k |
Max. točivý moment: | 310 Nm |
Baterie: | Li-Ion, 82 kWh (celková)/76,6 kWh (využitelná), 352 V, 500 kg |
0-100 km/h: | 8,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 160 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 17-20,4 kWh/100 km |
Dojezd dle katalogu: | 466-520 km |
Doba nabíjení: | 34 min (z 10 na 80 %, 125kW DC rychlonabíječka, konektor CCS) |
8 h 15 min (z 0 na 100 %, 11kW AC palubní nabíječka, kabel Mennekes) | |
Provozní/maximální hmotnost: | 2125-2290/2640 kg |
Délka x šířka x výška: | 4588 x 1865 x 1582 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 535/1460 l |
Poháněná náprava: | zadní |
Základní cena: | 1 159 900 Kč (Q4 e-tron 35 170 k 55 kWh) |
Základní cena testované verze: | 1 387 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 000 700 Kč |