Článek
Značka Volkswagen sice experimentovala s elektromobily již v minulosti, jejím skutečně vážným krokem do světa elektromobility v moderní éře se však stal až elektrický hatchback ID.3, představený v roce 2019. Šlo o první vůz na elektrické platformě MEB, který současně položil základy elektrické modelové řady ID.
Vstup značky do elektrické éry ovšem nebyl zrovna ideální. Kolem modelu ID.3 se objevila řada kontroverzí, a ačkoliv ve výsledku nejezdil špatně, po stránce designu, zpracování interiéru, softwaru a koncepce ovládání měl výrazné rezervy, které značka napravila s loňskou modernizací.
V loňském roce ale automobilka představila i elektrickou limuzínu ID.7, která slibovala výrazný posun ve všech směrech. To bylo patrné již z technických parametrů, o výrazném posunu i v oblasti kvalit jsme se pak přesvědčili již během prvního setkání s prototypem.
Volkswagen ID.7 naživo: Vzdušná kabina s úchvatnou prostorností
Vůz ale nyní oficiálně vstoupil na český trh a konečně jsme si ho mohli prohlédnout a především vyzkoušet v českém prostředí. Už při prvním setkání přitom ID.7 zapůsobí svými rozměry. Bezmála pětimetrový liftback je o 24 mm delší než VW Passat, bezmála třímetrový rozvor je pak delší o 125 mm.
Design vozu navazuje na ostatní modely z řady ID, působí ovšem dynamičtěji. Designéři si také dali záležet na aerodynamice, která má hodnotu cd 0,23 (což patří k lepším hodnotám mezi elektrickými sedany), zatímco použití hliníkových dílů snížilo hmotnost o 30 kg. Nechybí moderní IQ-Light Matrix světlomety s 55 diodami v každé lampě, zadní 3D svítilny mají dynamické směrovky a podběhy vyplňují až 21“ kola.
Volkswagen ID.7 rozměry | |
---|---|
Délka | 4961 mm |
Výška | 1538 mm |
Šířka | 1862 mm |
Rozvor | 2966 mm |
Výrazná evoluce je patrná v kabině, která už od prvního usednutí působí hodnotněji než předchozí modely řady ID. Palubní deska je jednoduchá, ovšem kvalitně zpracovaná. Pozornost přitahuje zejména 15“ displej nového infotainmentu, jenž dostal modernější software i hardware.
Systém nabíhá takřka okamžitě, má logičtější menu a reaguje bez prodlevy. Nechybí hlasový asistent IDA, který bude umět spolupracovat se systémem ChatGPT, chytrá navigace schopná upravit dojezd podle profilu trasy, teplot i jízdního stylu a konečně jsme se dočkali i podsvícených posuvníků pod displejem.
Před řidičem je volant s kapacitními tlačítky, jejichž uspořádání však bylo upraveno. Po předešlých zkušenostech ale stále trochu doufáme, že se časem objeví i klasická tlačítka. Skrz volant je vidět na malý displej přístrojového štítu, maximum informací ale zprostředkovává velký head-up displej, který je standardem a nabízí i rozšířenou realitu.
Velice příjemně působí nové sedačky ergoActive Premium, které mají příjemné boční vedení, nabízí nové masážní funkce (včetně masáže stehen) i funkci vysoušení, kombinující výhřev a odvětrání. Trochu zvyku nicméně vyžaduje přesunutí voliče „převodovky“ na sloupek řízení a s tím související integrování ovládání stěračů do levé páčky za volantem.
Speciální zmínku si pak zaslouží nové výdechy ventilace, které jsou vpředu čtyři, a jejich nastavení provádí elektromotory (dva v každém výdechu). Systém se nastavuje přes infotainment a jeho ovládání je intuitivní. Díky chytrým funkcím by navíc měl být efektivnější. Držák na telefon umístěný v lamelách se mu ale líbit nebude.
Celkově vzato ale působí kabina VW ID.7 velice příjemným dojmem. Ačkoliv je ovládání stále především dotykové, působí mnohem intuitivněji a snadněji. Potěší také příjemné materiály, kvalitní zpracování, dobrý výhled a především spousta prostoru. Zejména ve druhé řadě je kabina skutečně královská.
Dostatek místa najdete jak před koleny, tak i nad hlavou. ID.7 navíc nabízí i působivou prosklenou panoramatickou střechu, která nemá tradiční roletku. Místo toho pracuje s tekutými krystaly, které se pod proudem (50 V) uspořádají do mřížky a okno je průhledné. Při vypnutí vozu, přejetím po ovladači nebo povelu hlasovému asistentu IDA se přívod proudu ukončí a střecha zneprůhlední.
Test Volkswagenu ID.3 po modernizaci: Vyladěno
S novým elektromotorem
Automobilka zatím představila model ID.7 v jediné verzi s označením Pro, která je osazena baterií s kapacitou 77 kWh a jedním elektromotorem umístěným na zadní nápravě. Jde přitom o nový třífázový synchronní elektromotor s permanentními magnety APP 550, který se může pochlubit lepším chlazením, novým vinutím a novými materiály.
Oproti staršímu elektromotoru se povedlo zvýšit výkon o 40 % na 210 kW, zatímco točivý moment vzrostl o 75 % na 545 Nm. Elektromotor je přitom jen o 8,5 kilogramu těžší a pracuje při nižších maximálních otáčkách 13 000/min. Z baterie tak dokáže dostat lepší dojezd než starší elektromotor.
Díky vyšší efektivitě a optimalizované aerodynamice slibuje VW ID.7 Pro spotřebu v rozmezí 14,3–16,1 kWh/100 km, díky čemuž by se měl dojezd na jedno nabití pohybovat až kolem 621 km. Nabídka se ovšem rozroste ještě o model Pro S s větší baterií o kapacitě 86 kWh, která by tak měla nabídnout ještě delší dojezd. Rychlejší však bude i nabíjení.
Volkswagen ID.7 Pro, technická data | |
---|---|
Nejvyšší výkon | 210 kW |
Nejvyšší točivý moment | 545 Nm |
Nejvyšší rychlost | 180 km/h |
Kapacita baterie | 77 kWh |
Spotřeba dle WLTP | 16,1–14,3 kWh/100 km |
Dojezd dle WLTP | 621 km |
Nejvyšší rychlost nabíjení (DC) | 170 kW |
Nabíjecí čas 10–80 % | 28 minut |
Nejvyšší rychlost nabíjení (AC) | 11 kW |
Už verze Pro ale slibuje celkem slušný maximální nabíjecí výkon 170 kW, díky kterému zabere nabíjení z 10 na 80 procent jen 28 minut. Model Pro S ale zvládne na rychlonabíječkách až 200 kW. Skvělým vylepšením v rámci infotainmentu je pak menu „optimalizace nabíjení,“ které zobrazuje aktuální schopnost rychlonabíjení.
Ta se odvíjí jak od aktuální kapacity, tak od teploty baterie. Tu lze přitom v rámci menu optimalizovat zapnutím předehřevu, což ale ID.7 umí i automaticky, pokud se v palubní navigaci vybere jako cíl cesty nabíječka.
Při připojení na wallbox vůz zvládne dobíjet výkonem maximálně 11 kW, který byl vyhodnocen jako dostačující i s ohledem na možnosti elektrického vedení v domech běžných zákazníků. ID.7 už je navíc připraven i na obousměrné napájení (Vehicle2Home) a u vybraných nabíječek má funkci Plug&Charge, kdy není třeba řešit autorizaci čipy.
Neutrální zadokolka
Od techniky a inovací ale konečně za volant. Elektrické vozy řady VW ID totiž měly řadu problémů, jízdně ale nebyly vůbec špatné. Volkswagen ID.7 však zvyšuje laťku. Na pokyny akcelerátoru reaguje plynule, umí ovšem i slušně zabrat. Případný prokluz zadních kol na štěrkem posypaných silnicích přitom elektronika rychle koriguje.
Bezmála pětimetrový vůz sice nedokáže zcela zamaskovat svou hmotnost, řízení ale působí příjemně lehce, ID.7 se hezky stáčí do zatáček a především působí neutrálně. U brzdového pedálu je potřeba si zvyknout na zprvu pomalejší nástup způsobený rekuperací, poté ale brzdný účinek nastupuje hezky plynule.
Testovaný vůz byl vybaven adaptivním podvozkem DCC s širokými možnostmi nastavení, v komfortním režimu ale zdatně zvládal maskovat běžné nerovnosti i výrazně rozbité okresky. Ve sportovním nastavení pak bylo cítit příjemné ztuhnutí, které se ale na nerovnostech projeví lehkým drncáním. Jinak je ale kabina i kvalitně odhlučněna. S ohledem na nízké těžiště nepřekvapí, že ID.7 netrápí ani náklony karoserie.
Po zhruba půlhodině za volantem je velmi brzy na hodnocení spotřeby, hodnota necelých 22 kWh/100 km nicméně v zimních podmínkách a při částečně dynamické jízdě nepůsobila marně. Podobné hodnoty ukazoval palubní počítač i při dlouhodobé spotřebě. Na podobně velké auto nejde o špatná čísla, s hodnocením ale bude lepší počkat až na dlouhodobější test, ideálně v teplejších měsících.
Má našlápnuto
První setkání sice tradičně nebylo příliš dlouhé, Volkswagen ID.7 ale zvládl udělat dobrý dojem nejen na mě, ale i na kolegu, se kterým jsme se za volantem střídali. Automobilka se navíc rozhodla vstup vozu na český trh oslavit docela zajímavou nabídkou.
Vedle základního modelu Pro, jehož cena startuje od částky 1 479 900 Kč, totiž nabízí i speciální edici Pro People, obsahující dodatečnou výbavu v hodnotě 180 000 Kč (např. vyhřívaný volant, pakety interiér a exteriér, třízónovou klimatizaci, navigaci Discover Pro atd.). Oproti základu je však dražší jen o 52 000 Kč. Tedy za cenu od 1 531 900 Kč.
Nabídka modelů se navíc bude dál rozšiřovat. Kromě verze Pro S se očekává také model s označením GTX, tedy sportovně laděný a s pohonem všech kol. Karosářskou verzi liftback navíc doplní i praktičtější kombi s nezvyklým označením Tourer.