Hlavní obsah

První jízda s Volkswagenem California 6.1: Trocha digitalizace do toho kempování

Novinky, Milan Lažanský, Halifax

S výrazným faceliftem středního užitkového Volkswagenu několika jmen jsem v kanadské divočině poloostrova Nové Skotsko vyzkoušel tu vůbec nejvyšňořenější. Obytná California Ocean nabídne apartmá kdekoli si usmyslíte. A s cenou, za kterou se tradičně nabízí, se mu modernější pojetí faceliftovaného modelu k obhajobě velmi hodí.

První jízda s Volkswagenem California 6.1Video: Volkswagen

Článek

Možná, že vám malí „bydlíci” připadají jako extrémně okrajový segment. Ovšem takového Volkswagenu California, tedy zjednodušeně řečeno Multivanu ke spaní a volnočasovým aktivitám, už německá automobilka udala více než 175 tisíc kusů.

S rozsáhlým faceliftem sourozenců pod obchodními názvy Transporter a Multivan se modernizace dočkala i California. Na první pohled si „updatu”, jak verzi pojmenovanou 6.1 u Volkswagenu nazývají, všimnete na přídi. Dominuje obří chromovaná maska a užší LED světlomety. Vzadu se liší pouze odlišnou grafikou svítilen, na druhou stranu co taky vymýšlet na typické krabicovité karoserii...

Uvnitř konečně modernější

V interiéru se děly věci. Podobně jako u zmodernizovaného Multivanu tu najdete novou celou palubní desku. Včetně multimédií s infotainmentem poslední generace a digitálním přístrojovým štítem. Díky tomu California konečně dohnala kolegy z osobní divize Volkswagenu.

Pokud půjdeme po inovacích jen pro obytnou Californii, kompletní „nábytek” vrcholné verze Ocean je nyní vyveden v ušlechtilém dřevu a i čalounění sedadel je odlišné, tmavšího odstínu. Spolu s rafinovaným ambientním podsvícením, které se mimochodem může rozsvěcet inteligentně s ranním rozbřeskem, dostala California ten správný dotek luxusu.

Foto: Volkswagen

Nové ušlechtilé dřevo pozvedlo interiér Californie o stupeň výš.

Foto: Volkswagen

Velkou novinkou sdruženého ovládání je monitorování úhlu, ve kterém auto stojí. Díky tomu víte, že nebudete spát s hlavou z kopce.

Myslelo se i na nové technologie. Nejen že si díky multimédiím jako řidič budete konečně připadat jako v novém autě, ale i obsluha specifického příslušenství doznala jedné významné změny. California si totiž v sobě může vézt kuchyňku s dřezem, odpadem, nádrží na vodu a sporákem či nezávislé topení. Máte tu výklopnou střechu pro spaní, zmíněné osvětlení. To vše se dříve ovládalo tlačítky a na několika místech.

Nyní je vše sdruženo do dotykového rozhraní nad předními cestujícími. Má pěknou grafiku a odezvu, vše je intuitivně řešeno na jednom místě. Bravo, škoda jen, že California nenabízí mobilní aplikaci na vzdálené ovládání nebo bezklíčový přístup. Ovšem to se v tomto segmentu zatím stále nenosí.

Jíst, spát a rychle se přesouvat

California umí i po faceliftu skvěle schovat kempingovou soupravu – stoleček do bočních posuvných a židle do výklopných zadních dveří. Jednoduše vytáhněte boční markýzu a dejte si snídani s výhledem, na který máte zrovna náladu.

To vše po noci, která vůbec nemusí připomínat spánek v autě. Jistě, vyspí se tady i čtyři, ale já Kanadou cestoval ve dvou. To je ideální nejen kvůli tomu, že máte každý jedno lůžko – jeden rozložené dole, druhý nahoře – ale i kvůli osobním věcem, které se ve více lidech začnou povalovat po celém autě a za chvíli z toho máte bordel jako v tanku, tedy v Californii.

Foto: Volkswagen

Obytná nástavba stále umožňuje střešní a zadní uchycení příslušenství.

Každopádně obě matrace jsou velmi pohodlné a nezávislé topení, které jde nově nastavit i v režimu kontinuálního vytápění bez nutnosti neustálého manuálního zapínání, dokáže i v teplotách kolem nuly udržet v interiéru příjemné teplo. Jen si je potřeba dole pootevřít okno – jinak spáči vespod budou ráno „well done” a ti nahoře ještě sakra „rare”.

V rámci faceliftu tu najdete i promyšlenější otevírání přihrádek, které velmi oceníte. Pokud si vše dobře zorganizujete, zmíněné tankové pořádky zažít nemusíte.

Na Californii vnímáte prostorové kompromisy. Jistě, vždyť pro ty, kteří chtějí i sociální zařízení, je tu větší Grand California postavená na Crafteru. Ovšem žádné kompromisy nezažijete při jízdě. Vážně bych nepoznal, že neřídím Multivan, který už tak vyniká v tom, že se za jeho volantem cítíte jako v osobním autě.

Odhlučnění je skvělé, řízení má příjemný odpor a v kombinaci se stabilním a jen lehce se pohupujícím podvozkem a silným dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 146 kilowattů, tedy 199 koní, se nemusíte bát ani rychlejších přesunů.

Foto: Volkswagen

Po okresních silnicích se California jen tiše nese, podvozek se ale nenechá rozkymácet ani při vyšším tempu na děravém asfaltu.

Dvouspojková převodovka se sedmi stupni je rychlá a netrpí ani dnešním častým nešvarem, prodlevou a rozmýšlením po sešlápnutí plynu. Ovšem stejně se mi daná konstrukce pro těžké auto úplně nezdá, a byť nepochybuji o tom, že je převodovka dobře dimenzovaná, popojíždění v kopci či lehkém terénu, do kterého se California určitě několikrát dostane, se mi s prokluzem spojek vnitřně moc nelíbí. Měničové převodovce to nevadí, zatímco tady teplota ústrojí zákonitě rychle roste.

Celkově je ale jízda s Californií zcela bezproblémová a vy si budete užívat toho, že při cestách nemusíte brát ohledy na fakt, že s sebou vezete bydlení. S trochou nadsázky se dá říci, že do kempu či přírody přijedete Passatem, ale vyspíte se v malém karavanu.

Závěr

S cenou, která se u nevybaveného základu Coast pohybuje kolem 1,4 milionu a u našeho Ocen už je nad dvěma miliony, zákazníci ocení jakoukoli modernizaci, která vůz vzdálí od užitkových základů. V jádru je totiž dobře jezdící, promyšlený vůz. Ale s faceliftem má konečně modernější palubní desku, hodnotnější „nábytek”, lepší multimédia a jednodušší sdružené ovládání specifických funkcí. A to se počítá.

Volkswagen California Ocean 2,0 TDI 7DSG 4Motion
Motor:1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, biturbo
Max. výkon:146 kW (199 k) při 4000 ot./min
Max. točivý moment:450 N.m při 1400-2400 ot./min
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková
0-100 km/h:11,1 s
Nejvyšší rychlost:195 km/h
Průměrná spotřeba:6,8 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:2607/473 kg
Délka x šířka x výška:5006 x 1904 x 1990 mm
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 486 232 Kč (California Beach 2,0 TDI 5M/T 102 k)
Základní cena verze Ocean:2 082 513 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám