Článek
Možná, že vám malí „bydlíci” připadají jako extrémně okrajový segment. Ovšem takového Volkswagenu California, tedy zjednodušeně řečeno Multivanu ke spaní a volnočasovým aktivitám, už německá automobilka udala více než 175 tisíc kusů.
Test Volkswagenu California Ocean: Překvapivá přitažlivost
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_I/YCgBqmp.jpeg?fl=cro,0,84,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
S rozsáhlým faceliftem sourozenců pod obchodními názvy Transporter a Multivan se modernizace dočkala i California. Na první pohled si „updatu”, jak verzi pojmenovanou 6.1 u Volkswagenu nazývají, všimnete na přídi. Dominuje obří chromovaná maska a užší LED světlomety. Vzadu se liší pouze odlišnou grafikou svítilen, na druhou stranu co taky vymýšlet na typické krabicovité karoserii...
Uvnitř konečně modernější
V interiéru se děly věci. Podobně jako u zmodernizovaného Multivanu tu najdete novou celou palubní desku. Včetně multimédií s infotainmentem poslední generace a digitálním přístrojovým štítem. Díky tomu California konečně dohnala kolegy z osobní divize Volkswagenu.
Pokud půjdeme po inovacích jen pro obytnou Californii, kompletní „nábytek” vrcholné verze Ocean je nyní vyveden v ušlechtilém dřevu a i čalounění sedadel je odlišné, tmavšího odstínu. Spolu s rafinovaným ambientním podsvícením, které se mimochodem může rozsvěcet inteligentně s ranním rozbřeskem, dostala California ten správný dotek luxusu.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_J/KP4edo.jpeg?fl=cro,0,107,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nové ušlechtilé dřevo pozvedlo interiér Californie o stupeň výš.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/Ol2Yd0.jpeg?fl=cro,0,5,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Velkou novinkou sdruženého ovládání je monitorování úhlu, ve kterém auto stojí. Díky tomu víte, že nebudete spát s hlavou z kopce.
Myslelo se i na nové technologie. Nejen že si díky multimédiím jako řidič budete konečně připadat jako v novém autě, ale i obsluha specifického příslušenství doznala jedné významné změny. California si totiž v sobě může vézt kuchyňku s dřezem, odpadem, nádrží na vodu a sporákem či nezávislé topení. Máte tu výklopnou střechu pro spaní, zmíněné osvětlení. To vše se dříve ovládalo tlačítky a na několika místech.
Nyní je vše sdruženo do dotykového rozhraní nad předními cestujícími. Má pěknou grafiku a odezvu, vše je intuitivně řešeno na jednom místě. Bravo, škoda jen, že California nenabízí mobilní aplikaci na vzdálené ovládání nebo bezklíčový přístup. Ovšem to se v tomto segmentu zatím stále nenosí.
Jíst, spát a rychle se přesouvat
California umí i po faceliftu skvěle schovat kempingovou soupravu – stoleček do bočních posuvných a židle do výklopných zadních dveří. Jednoduše vytáhněte boční markýzu a dejte si snídani s výhledem, na který máte zrovna náladu.
To vše po noci, která vůbec nemusí připomínat spánek v autě. Jistě, vyspí se tady i čtyři, ale já Kanadou cestoval ve dvou. To je ideální nejen kvůli tomu, že máte každý jedno lůžko – jeden rozložené dole, druhý nahoře – ale i kvůli osobním věcem, které se ve více lidech začnou povalovat po celém autě a za chvíli z toho máte bordel jako v tanku, tedy v Californii.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/ckXYd5.jpeg?fl=cro,0,84,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obytná nástavba stále umožňuje střešní a zadní uchycení příslušenství.
Každopádně obě matrace jsou velmi pohodlné a nezávislé topení, které jde nově nastavit i v režimu kontinuálního vytápění bez nutnosti neustálého manuálního zapínání, dokáže i v teplotách kolem nuly udržet v interiéru příjemné teplo. Jen si je potřeba dole pootevřít okno – jinak spáči vespod budou ráno „well done” a ti nahoře ještě sakra „rare”.
V rámci faceliftu tu najdete i promyšlenější otevírání přihrádek, které velmi oceníte. Pokud si vše dobře zorganizujete, zmíněné tankové pořádky zažít nemusíte.
Škoda poodhaluje interiér nové Octavie, designové skici potvrzují nejen zvláštní volant
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/awRXvc.jpeg?fl=cro,9,0,1255,706%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Na Californii vnímáte prostorové kompromisy. Jistě, vždyť pro ty, kteří chtějí i sociální zařízení, je tu větší Grand California postavená na Crafteru. Ovšem žádné kompromisy nezažijete při jízdě. Vážně bych nepoznal, že neřídím Multivan, který už tak vyniká v tom, že se za jeho volantem cítíte jako v osobním autě.
Odhlučnění je skvělé, řízení má příjemný odpor a v kombinaci se stabilním a jen lehce se pohupujícím podvozkem a silným dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 146 kilowattů, tedy 199 koní, se nemusíte bát ani rychlejších přesunů.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/ebwYeA.jpeg?fl=cro,0,63,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po okresních silnicích se California jen tiše nese, podvozek se ale nenechá rozkymácet ani při vyšším tempu na děravém asfaltu.
Dvouspojková převodovka se sedmi stupni je rychlá a netrpí ani dnešním častým nešvarem, prodlevou a rozmýšlením po sešlápnutí plynu. Ovšem stejně se mi daná konstrukce pro těžké auto úplně nezdá, a byť nepochybuji o tom, že je převodovka dobře dimenzovaná, popojíždění v kopci či lehkém terénu, do kterého se California určitě několikrát dostane, se mi s prokluzem spojek vnitřně moc nelíbí. Měničové převodovce to nevadí, zatímco tady teplota ústrojí zákonitě rychle roste.
Celkově je ale jízda s Californií zcela bezproblémová a vy si budete užívat toho, že při cestách nemusíte brát ohledy na fakt, že s sebou vezete bydlení. S trochou nadsázky se dá říci, že do kempu či přírody přijedete Passatem, ale vyspíte se v malém karavanu.
Závěr
S cenou, která se u nevybaveného základu Coast pohybuje kolem 1,4 milionu a u našeho Ocen už je nad dvěma miliony, zákazníci ocení jakoukoli modernizaci, která vůz vzdálí od užitkových základů. V jádru je totiž dobře jezdící, promyšlený vůz. Ale s faceliftem má konečně modernější palubní desku, hodnotnější „nábytek”, lepší multimédia a jednodušší sdružené ovládání specifických funkcí. A to se počítá.
Volkswagen California Ocean 2,0 TDI 7DSG 4Motion | |
---|---|
Motor: | 1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, biturbo |
Max. výkon: | 146 kW (199 k) při 4000 ot./min |
Max. točivý moment: | 450 N.m při 1400-2400 ot./min |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
0-100 km/h: | 11,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,8 l/100 km |
Pohotovostní/užitečná hmotnost: | 2607/473 kg |
Délka x šířka x výška: | 5006 x 1904 x 1990 mm |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 486 232 Kč (California Beach 2,0 TDI 5M/T 102 k) |
Základní cena verze Ocean: | 2 082 513 Kč |