Hlavní obsah

První jízda s rapidem: tříválcové občerstvení mu neuškodilo, přibyly nové funkce

Novinky, Martin Žemlička (Frankfurt nad Mohanem)

Jedním z modelů Škody, které letos prošly omlazením, je i Rapid. Během prvních novinářských jízd jsme v okolí Frankfurtu nad Mohanem vyzkoušeli provedení liftback s novým litrovým tříválcem pod kapotou.

Škoda Rapid SpacebackVideo: ŠKODA

Článek

Že pod kapotou dřímá tříválec poznáte jenom, když motor podtočíte, nebo naopak necháte ručku rychloměru vyšplhat k červenému poli. To se nachází v 6000 otáčkách. Při nižších rychlostech nechybí litrovému TSI motoru určitá dravost, do kopce nebo z vyšší rychlosti se už ale pochopitelně vytrácí. V kopcích jsme zhusta podřazovali z pětky na trojku, protože jinak bychom s nadsázkou řečeno zůstali stát na místě.

Škoda Rapid Video: ŠKODA

Lehký motor dovoluje příjemně proplouvat zatáčkami, rapid ochotně zatáčí i mění směr. To u low-cost automobilů nebývá úplně zvykem. Během asi 80kilometrové jízdy jsme dosáhli průměrné spotřeby 7,4 l, a to jsme se na zdejší dálnici pokoušeli i o konstrukční maximum této jednotky - na víc než 172 km/h jsme se ale nedostali.

Jízdně i prostorově povedené

Při rychloměrové devadesátce točí motor přesně dva tisíce otáček, stotřicítka tuto hodnotu zvedne o rovných tisíc otáček. Pětistupňová manuální převodovka má typický chod, jde o typ MQ200, známý z menších koncernových modelů. Zarazilo nás, že v určitých režimech vibroval plynový pedál.

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Jízdně ale bylo vše v pořádku, a to i při vysokých rychlostech na německých dálnicích legálních, takže se neopakovala situace jako při uvedení původního rapidu, kdy podvozek rapidu liftback nebyl dostatečně odladěn. Nyní se chová vzorně za všech okolností, které jsme měli možnost vyzkoušet a potěší i komfortním projevem (zkoušené provedení mělo šestnáctipalcová kola).

Technické parametry nových motorizací 1,0 TSI
výkon [kw/k]70/9581/110
toč. moment [Nm]160200
0-100 km/h [s]11,0 (11,0)9,8 (9,8)
max. rychlost [km/h]187 (184)200 (198)
komb. spotřeba [l/100 km]4,4 (4,4)4,5 (4,5)
Zdroj: Škoda Auto, údaje v závorkách platí pro Rapid Spaceback

Na první pohled si změn na omlazeném rapidu všimne málokdo. Poznávacím znamením jsou nicméně nové přední světlomety, které jsou nyní bi-xenonové (dosud neměly xenonovou výbojku pro dálková světla) a mají dva typy diod pro denní svícení. Nejdražší je varianta se zalomeným pruhem táhnoucím se přes celý světlomet, toto provedení ostatně vidíte i na všech fotografiích u článku.

Pro levnější verze je diodový pruh zhruba poloviční. Novinkou je i asistent pro samočinné přepínání potkávacích a dálkových světel. Nejlevnější provedení spoléhá stále na halogenové žárovky.

Změnilo se ještě něco? Ano, ale jsou to detaily. Jinak tvarovaná jsou mlhová světla, lehkou změnou prošla i spodní část předního nárazníku. Nový je i design kol, která se nabízejí ve velikostech 15 - 17 palců.

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Po usednutí si lze všimnout jinak tvarovaných výdechů klimatizace, jiná je také ozdobná lišta s mírně změněným tvarováním a ozdobné lišty ve výplních dveřích. Jemnější je i grafika navigace. Tu jsme zkoušeli na vrcholném 6,5palcovém barevném displeji, což bude prvek výbavy, který si do cenově orientovaného vozidla pořídí menší část zákazníků.

Vpředu jsou výplně z tvrdých plastů, okno se zcela dolů po jednom stisknutí tlačítka stáhne pouze u řidiče. Ano, tady se šetřilo, oceňujeme, že zůstalo výškové nastavování předních bezpečnostních pásů a že i zadní okenní skla sjedou zcela dolů.

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Vzadu přibyly dva USB vstupy, na stopě pak tlačítka SOS a pro spojení s infolinkou Škody. Stejně jako ve větších modelech od Škody si přes mobilní telefon můžete zkontrolovat, zda je váš rapid zamčený, kde se právě nachází nebo kolik v nádrži zbývá paliva.

Rozměry obou variant jsou stejné, znamená to tedy slušně velký zavazadelník (550 l u liftbacku a 415 l u spacebacku) a dostatek místa pro kolena. Vzadu si vyšší jedinci úplně vzpřímeně nesednou, ale když se v sedačce trochu posunou, nebudou mít problém. Místa na kolena je zde opravdu hodně, ale to už bylo v původním provedení. Není divu: rozvor náprav má hodnotu 2602 mm (platí pro obě karosářské varianty).

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Spaceback levnější než liftback

Větší změny se udály v motorovém prostoru: čtyřválcový motor 1,2 TSI (66 kW) skončil a nahrazuje jej přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 70 kW (95k) nebo 81 kW (110 koní). V nabídce je pak ještě jeden benzínový motor - 1,4 TSI (92 kW). Na něm se nic neměnilo, stejně jako na verzích spalujících naftu.

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Vznětové jednotky zastupuje 1,4 TDI (66 kW) a 1,6 TDI (85 kW). Všechny výše uvedené motorizace jsou dostupné pro obě karosářské varianty, tedy pro liftback a prodloužený hatchback, který automobilka nazývá označením „spaceback”.

Základní cena rapidu začíná na 299 900 korunách za provedení spaceback se základním litrovým TSI, liftback přijde s tou samou motorizací na 304 900. Za silnější provedení téhož motoru se připlácí 17 tisíc.

Foto: Martin Žemlička , Novinky

Škoda Rapid

Související témata:

Výběr článků

Načítám