Článek
Sto kilometrů od Tallinnu už jsou jenom kilometry lesů, sem tam několik stavení. Kdo chce najít ticho a vnitřní klid, měl by jet právě sem. Opuštěné silnice a prázdné lesní cesty jsou také ideálním místem pro vyzkoušení nového kompaktního SUV, notabene když prší a chvílemi padá i sníh. Během sedmdesáti kilometrů, kdy máme možnost nástupce Yetiho vyzkoušet, potkáme v protisměru jediné auto.
Čtyři prototypy, kterými v koloně křižujeme estonské pustiny, ještě nejsou finálně hotové. Řekněme na 95 procent. Je to vidět zejména na plastových výplních a některých detailech uvnitř vozu (fotografování interiéru jsme měli zakázané). Jízdně je tento model de facto hotový a musíme uznat, že se řídí velmi příjemně. Ostatně jako většina škodovek. Tlumiče nejsou tak tuhé jako v Seatu Ateca, tedy v modelu postaveném na stejném základu a údajně vyvinutém v Česaně (nikdo z přítomných techniků nám to nepotvrdil ani „mimo záznam”).
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Karoq je velmi dobře odhlučněn, jakkoliv zejména vytočený motor 1.5 TSI hučel až protivně. Karoq hezky zatáčí (elektronický systém XDS+, který mu s tím pomáhá, je součástí standardní výbavy), řízení je příjemně „naposilované”, bez necitlivých momentů kolem středové polohy.
Ovládání gesty a digitální přístrojovka
Při jízdě ale vadí širší středový tunel, tlačí do řidičova pravého stehna. Ten je mimochodem „jedna k jedné” převzat z většího modelu Kodiaq, samotné výdechy klimatizace jsou pak o něco menší. Na rozdíl od Atecy nemají trojúhelníkový tvar a subjektivně jsou hezčí.
Celkově je kabina útulnější než v Atece, škodovácký bratr navíc dostal krásný skleněný 9,2 palce velký dotykový barevný displej multimediálního systému s rozlišením 1280x640 pixelů. Ten má nově ovládání gesty, ale bez kamery umístěné ve zpětném zrcátku jako v BMW. Škoda použila levnější řešení, které rozeznává v podstatě jeden pohyb ruky pro listování v menu. Děje se tak díky novým senzorům, které v ostatních modelech zobrazí nabídku při přiblížení ruky.
Nový je rovněž digitální přístrojový štít, který bude za příplatek a zatím jej nemá ani Superb. Namísto otáčkoměru či rychloměru si můžete promítat třeba údaje z navigace. Toto řešení, ačkoliv ho používá čím dál více automobilek, je ale spíše jen na efekt, pro přečtení informace musíte stejně očima klesnout níže. Konzervativnější řidiči dají přednost klasickým „budíkům”. Ale budete mít na výběr, takže je to vlastně v pořádku.
Škoda Karoq nahrazuje model Yeti, první SUV od Škody, které na trh přišlo v roce 2009. Proti němu je nový model o dost větší. Na délku je to o celých 160 mm, na šířku o rovněž nikoliv nepodstatných 35 mm a logicky je větší i rozvor náprav o 60 mm. Znamená to délku 4382 mm, šířku 1841 mm a rozvor náprav 2630 mm. Jediným parametrem, kde došlo ke snížení, je výška. Ta již není 1645, ale je o rovných 40 milimetrů nižší.
O 31 cm kratší než Kodiaq
Proti Kodiaqu je Karoq o podstatných 315 mm kratší. Nabízí se výhradně v pětimístném provedení, zadní sedačky ale mohou být za příplatek posuvné o 50 milimetrů. Zadní sedačky, na přání třístupňově vyhřívané, je možné sklopit do roviny či vyjmout.
Zavazadelník nabídne v základním uspořádání 521 litrů. Nechybí ani šikovná věc, pokud jezdíte s přívěsem: zadní tažné zařízení lze vyklopit stisknutím tlačítka. Kolik Karoq uveze „na kouli”, nám ale zástupci Škody nechtěli sdělit.
Porovnání Škoda Karoq a Seat Ateca | ||
---|---|---|
Model | Karoq | Ateca |
Délka | 4382 mm | 4363 mm |
Šířka | 1841 mm | 1841 mm |
Výška | 1605 mm | 1615 mm |
Rozvor | 2630 mm | 2638 mm |
Zavazadelník | 521 l | 510 l |
Sedáme si na zadní sedačky, kde je místa dostatek. Verze bez posunu má sedačky o něco lépe dimenzované, a tudíž o něco pohodlnější. Přijdete ale o praktičnost při vyjímání nebo posunu sedaček. Pokud si objednáte verzi s obřím střešním oknem, přijdete naopak o cenné centimetry nad hlavou - místa je pak podstatně méně.
Pět motorizací: Tři diesely, žádný hybrid
Nabídka motorizací zahrnuje dva benzínové a tři dieselové agregáty. Hybridní provedení v nabídce prozatím nebude. Základem je litrové TSI o výkonu 85 kW. To lze koupit výhradně s pohonem přední nápravy, a to jak se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, tak sedmistupňovým automatem DSG. Benzínovou patnáctistovku TSI (110 kW) pořídíte i ve verzi 4x4, ale pouze se samočinnou převodovkou.
Naftové motory zastupuje 1.6 TDI (85 kW), dodávané výhradně s pohonem předních kol (a s manuální i automatickou převodovkou). Dále následuje dvoulitrové TDI (110 kW), což je jediná motorizace, kterou dostanete v kombinaci manuální převodovka a pohon všech čtyř kol. Vrcholem je pak 2.0 TDI o výkonu 140 kW, dodávané výhradně s pohonem všech čtyř kol, jenž je realizován mezinápravovou spojkou Haldex V. generace. Mrzí nás, že benzínová patnáctistovka není k dostání s přímo řazenou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.
Základem jsou halogenové světlomety (žárovky typu H7), za příplatek bude k dispozici Full LED jako má Kodiaq. Vzadu jsou pak diody vždy (kromě parkovacího světla a ukazatelů směru), onen krystalický design vypadá naživo opravdu dobře. Měli jsme možnost si prohlédnout sériovou verzi Karoqu bez maskování.
Škoda Karoq - motorizace | ||||
---|---|---|---|---|
motor | pohon | převodovka | výkon | spotřeba |
1.0 TSI | 4x2 | 6 MAN | 85 kW | 5,3 l |
1.0 TSI | 4x2 | 7 DSG | 85 kW | 5,2 l |
1.5 TSI | 4x2 | 6 MAN | 110 kW | 5,1 l |
1.5 TSI | 4x2 | 7 DSG | 110 kW | 5,2 l |
1.5 TSI | 4x4 | 7 DSG | 110 kW | 5,7 l |
1.6 TDI | 4x2 | 6 MAN / 7 DSG | 85 kW | 4,5 l |
2.0 TDI | 4x2 | 6 MAN | 110 kW | 4,4 l |
2.0 TDI | 4x4 | 6 MAN | 110 kW | 5,0 l |
2.0 TDI | 4x4 | 7 DSG | 110 kW | 5,1 l |
2.0 TDI | 4x4 | 7 DSG | 140 kW | 5,3 l |
Zdroj: Škoda Auto; TSI = benzínová motorizace, TDI = dieselová |
Popravdě: Atecu v sobě nezapře, i když design je vcelku svébytný a určitě se liší výrazně více než třeba VW Up a Citigo. Zepředu si Karoq s Kodiaqem patrně spletete. Zezadu ale díky rovné lince světel si budou jen lidé, co nemají rádi auta, myslet, že vidí Kodiaq. Kdo se alespoň trochu zajímá, rozezná oba modely na první pohled.
Světová premiéra v půlce května ve Stockholmu
Prodejní cenu zatím Škoda neoznámila. Seat Ateca, model postavený na stejných základech a vyráběný rovněž v Kvasinách, ale přijde v Česku na 468 900 korun. Příští rok mladoboleslavská automobilka ukáže deriváty Karoq Scout, Sportline a nejluxusnější provedení Laurin & Klement. Sportovní provedení RS se neplánuje, v případě většího Kodiaqu ho ovšem na trh automobilka uvede.
Výroba Karoqu začne v Kvasinách na přelomu června a července, jako první se dočkají zákazníci z Česka, a to koncem září. Vůbec poprvé se Karoq ukáže 18. května na speciální akci ve Stockholmu, výstavní premiéru pak bude mít v září na frankfurtském autosalonu.
Anketa
Proč Škoda Karoq?
Inspiraci pro jméno Škoda Karoq podle firemní legendy dodali – stejně jako tomu bylo už u modelu Kodiaq – obyvatelé ostrova Kodiak. Odlehlé souostroví, které leží u jižního pobřeží Aljašky na 57. stupni severní šířky a na 153. stupni západní délky, fascinuje svou divokou nedotčenou přírodou.
Tamní původní obyvatelé z kmene Aleuťanů ve svém jazyce označují automobily slovem „Kaa‘Raq“. „Ruq“ znamená šíp, který je i ústředním motivem loga Škody. Z kombinace obou slov pak vzniklo jméno nového SUV škodovky.
Chystané malé SUV od Škody bude mít na konci svého jména rovněž písmeno „q”. Zda bude prvním písmenem „k” zatím nabylo rozhodnuto. Všechna SUV od Škody ale budou končit na „q”, stejně jako SUV od Audi mají coby písmeno „Q” (Q3, Q5, Q7 atd.). Opel zase u SUV používá písmeno „X” na konci, BMW označuje svá SUV písmenem „X” (X1, X3, X5).