Hlavní obsah

První jízda s novým Audi A4 Allroad: Skvělý všestranný dostavník

Novinky, Marek Bednář

Jaké auto se čtyřmi kruhy ve znaku je historicky nejúspěšnější? Není to žádný crossover, nýbrž obyčejná střední třída – model A4. Letos oslavil pětadvacet let na trhu, je ve své páté generaci. A ta dostala zjara facelift, který jsme měli možnost vyzkoušet v okolí Příbrami.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Audi A4 Allroad quattro

Článek

Facelift Audi A4 nebyl příliš rozsáhlý, ale přesto tu nějaké změny jsou. Zvenčí byl design přiblížen větším modelům, což je vidět hlavně na světlech, která si z nich berou „žebrování“. A4 to v omlazeném hávu vážně sluší ze všech stran. Verze Allroad, kterou jsem se svezl, dostala ještě výrazné vertikální linky do masky chladiče, která ji přibližuje SUV v nabídce značky.

Foto: Audi

Dvěma mlhovkami mě A4 Allroad quattro těší.

V kabině tolik změn není, A4 dostala nový infotainment, ovšem nikoli verzi se dvěma displeji jako větší modely. Ten systém jsme zkoušeli např. v A6 či sportbacku A7 a používá se příjemně. A4 se drží starosvětských fyzických ovladačů pro klimatizaci a adresa do navigace se zadává na displeji. Můžete ale jak ťukat písmenka, tak i psát, stejně jako u větších aut.

Na fotkách vidíte správně, Audi se pro ovládání infotainmentu zbavilo otočného ovladače s touchpadem nahoře, což je za mě trochu škoda. Musíte vždy prstem na displej, což je nepohodlnější o to, že není moc kde si opřít ruku.

Foto: Audi

Dvojici displejů byste tu hledali marně, A4 zůstala u tlačítkového panelu klimatizace.

Všechno ostatní je tak nějak „audi“ – pokud jste někdy v poslední době jeli s nějakým autem této značky, vězte, že tady to chodí úplně stejně. Zamrzí jen trochu lacině působící tlačítka pod panelem klimatizace, která se navíc musíte naučit správně mačkat.

Povedly se sedačky, jsou dost pohodlné a zároveň hezky drží tělo v zatáčkách, a za volantem je tak akorát prostoru. „Za sebe“ si se 184 cm výšky sednu ještě se slušnou rezervou na kolena, ale nad hlavou už, dost možná i kvůli prosklené střeše, až tolik místa nemám.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Sedačky se vážně povedly.

Za zmínku stojí kamerový systém kolem auta. Zapíná se hezky tlačítkem, to mám rád, ale kamery mají přímo u pravého předního rohu auta mrtvý úhel, do kterého se úplně celý schová i dřepící fotograf, natož dítě nebo třeba kámen.

Hladká, ale nedokonalá převodovka

A4 Allroad jsem dostal s motorem označeným 40 TDI, což přeloženo do češtiny znamená 190 koní ze vznětového dvoulitrového čtyřválce. Je tu spojený s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S-Tronic; všechny vznětové A4 budou mít nějakou formu automatické převodovky, manuál je v nabídce jen k nejslabšímu benzínu.

Motor je tak akorát silný, s A4 hýbe velmi slušně, a je i dobře utlumen. Neustále ale odněkud zpod palubní desky slyším chrastění; je to jediný zvuk, který se od motoru nepodařilo utlumit, a proto působí trochu nepatřičně.

Foto: Marek Bednář, Novinky

K dieselům dostanete jen automatické řazení.

Převodovka řadí velmi rychle a velmi hladce, troufnu si říci, že při svižné jízdě i trochu lépe než tiptronic u šestiválců – to je skutečný automat s hydrodynamickým měničem momentu. Nevšiml jsem si ani výrazné prodlevy po sešlápnutí plynu, kdy bych čekal, až převodovka plně sepne spojku. Nevýhoda tu přesto je – ani ve sportovním režimu převodovka občas nepodřazuje před zatáčkou správně, po sešlápnutí plynu vždy čekám, než podřadí, abych ze zatáčky vyrazil tak, jak chci.

A4 se pořád drží koncepce s motorem podélně před přední nápravou. Tím, že jako řadový čtyřválec je motor delší než V6, má těžiště od nápravy ještě dál. A v zatáčkách projížděných poblíž limitu to je jasně znát – vůz je nedotáčivý. Poznáte to ale ve volantu velmi snadno a ještě dřív, než zasáhne ESP.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na silnici se projeví nedotáčivost, podvozek ale má dost světlé výšky i na víc než polní cestu.

Bohužel, čtyřkolka to pod plynem nedokáže spravit, přidání plynu má za následek ještě silnější nedotáčivost, která vybudí stabilizaci k činnosti. Pokud ale projíždíte obloukem bez plynu, vůz velmi hezky drží stopu i na nekvalitním povrchu.

Jednak nedostatek času při prezentaci, a jednak obuté Micheliny Primacy 3 neumožnily žádné velké terénní výlety, zkusil jsem jen obyčejnou šotolinu a nějaké hrboly v trávě a vůz to samozřejmě bez problémů zvládl. Odhaduji, že tyto pneumatiky budou vhodné spíš na lepší spotřebu na delších trasách; já jsem ji zkoušel měřit na zhruba 10 kilometrech a dostal jsem se na hodnotu 7,8 litru na sto.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Digitální přístrojový štít nabídne i teplotu oleje, ale musíte si zmenšit kruhové ukazatele.

Zmínit musím také adaptivní tempomat, který má Audi snad nejlepší na trhu. Kromě udržování vzdálenosti od auta vpředu umí také sám zpomalovat před zatáčkami, křižovatkami a kruhovými objezdy, takže pokud ho zapnete, až na výjimečné případy nemusíte vůbec sahat na pedály, vůz všechno zvládne sám.

Výborné auto, pokud nechcete řezat zatáčky

I přes nedostatky spojené s umístěním motoru se mi s A4 Allroad jezdilo velmi příjemně. Hledáte-li potěšení z ostré jízdy, nakonfigurujete si A4 jinak a vyhnete se zvýšenému Allroadu. Ale pokud nebudete tlačit na pilu, je A4 Allroad, troufám si říci, vynikající všestranné auto. Je dost prostorné na všechno, co můžete běžně potřebovat, ale zároveň není velké jako panelák.

Nejvíc mě na něm ale zaujal fakt, že mi jeho lehkost a správná velikost přesně sedla a rychle jsem se v něm začal cítit jako doma. I když mám rád velká auta, tak na větší modely A6 nebo A7 jsem si musel zvykat o něco déle. A proto mu za mě patří palec nahoru.

Audi A4 Allroad quattro 40 TDI S-Tronic
Motor:1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:140 kW (190 k) při 3800-4200 ot./min
Max. točivý moment:400 N.m při 1750-3000 ot./min
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková
0–100 km/h:(zatím není známo)
Nejvyšší rychlost:(zatím není známo)
Průměrná spotřeba:(zatím není známo)
Pohotovostní/užitečná hmotnost:1725/530 kg
Délka x šířka x výška:4762 x 1847 x 1493 mm
Základní objem zavazadelníku:495 l
Poháněná náprava:quattro ultra (4x4 s možností odpojení pohonu zadní nápravy, když ho není třeba)
Základní cena testované verze:1 271 900 Kč
Cena testovaného vozu:1 777 700 Kč

Výběr článků

Načítám