Článek
Vymyslete nejlepší auto na světě. To není úplně jednoduchý úkol, ale přesně takový dostali šéfové technického vývoje od Dietera Zetscheho, předsedy představenstva společnosti Daimler AG a vedoucího divize Mercedes-Benz Cars.
Jakkoliv je toto veřejné prohlášení do značné míry také otázkou marketingu, nejde o mlácení prázdné slámy. Třída S vždy byla výkladní skříní Mercedesu a z hlediska luxusu a komfortu představovala to nejlepší z nabídky stuttgartské automobilky. Je tedy jasné, že nové „esko“ musí být špičkové.
Na okresních silničkách v okolí Mcel, kde se nachází luxusní zámecký hotel a restaurace s neméně luxusními cenami, jsme si na vlastní kůži ověřili, že v některých oblastech představuje „esko“ naprostou špičku, kterou může ohrozit snad jen cenově daleko výše postavený Rolls-Royce.
Třímetrový rozvor
Nová třída S s interním kódem W222 je dlouhá 5116 mm, 1899 mm široká a 1483 mm vysoká. V porovnání s předchůdcem je o 20 mm delší, zároveň je nižší, ale širší. Rozvor náprav činí špičkových 3035 mm, takže na zadních místech bude pro nohy vpravdě královský prostor. V nabídce bude i verze s prodlouženým rozvorem (3165 mm), ta bude dlouhá 5246 mm.
Technickou zajímavostí je rozpoznávání nerovnosti vozovky. Nová třída S to umí jako první automobil na světě. Jaký je princip? Systém nazvaný Road Surface Scan prostřednictvím stereokamery hledá nerovnosti v těsné blízkosti před autem a hned na ně reaguje přizpůsobením podvozku. Tato vymoženost se za příplatek dodává výhradně pro osmiválcové modely. Ani majitelé základních motorizací nebudou trpět malým komfortem – „esko“ je standardně vybaveno adaptivním systémem tlumení ADS Plus a novým vzduchovým odpružením všech kol Airmatic.
Totální komfort
A ukázalo se to i v praxi při jízdě s verzí 350 CDI. Nové „esko“, třebaže zkoušené s naftovým motorem, je nádherně tiché, utlumení motorického, aerodynamického či valivého hluku je špičkové. Také z hlediska filtrování nerovností není co vytknout, ani rozbité české okresky nepředstavují pro adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení problém.
Fantastická jsou i velká a pohodlná sedadla, která vám namasírují záda (v nabídce je i „horká“ masáž „lávovými kameny“, kdy vaše záda masíruje čtrnáct nafukujících se vaků). Sedmistupňový automat řadí velmi hladce, takřka neznatelně. Z hlediska komfortu není vůbec co vytknout.
Při sednutí na zadní sedadla, která jsou v tomto vozidle nejdůležitější, si nelze nevšimnout obrovského, vpravdě až předimenzovaného prostoru pro nohy v podélném i příčném směru. V kontextu s touto informací překvapí, že místa pro hlavu je pocitově méně než u minulé generace, při vzpřímeném usazení by vyšším cestujícím o pár desítek milimetrů více místa patrně nevadilo. Ale v místě, kde se střecha svažuje, je výztuha karoserie, navíc nová třída S je o pár milimetrů menší než předchozí model.
I tak ale nelze z hlediska bezpečnosti nebo komfortu prakticky nic jiného vytknout, když se rozvalíte v pohodlném křesle, zapnete si příjemnou masáž, pustíte špičkový audiosystém Burmester, utečou i dlouhé cesty jako nic. V dnešní době už málokteré auto vyčnívá, protože ambiciózní konkurence rychle dohání ty nejlepší v segmentu. Rozdíly samozřejmě najdete, ale ne markantní.
U nové S-klasse je tomu nejspíš jinak a tento vůz má podle nás na to, aby BMW řady 7 nebo Audi A8 rozdrtil. Možná nejlépe o tom vypovídá fakt, že většina ze stokusové série, pro letošek uvolněná pro Česko, už má svého majitele. A to se nový model, jehož cena začíná na částce dva milióny korun, ještě ani nezačal oficiálně prodávat a v nabídce stále chybí verze 4Matic.