Článek
Třetí karosářská verze modelu Ceed, který jsme ve formě hatchbacku testovali na sklonku loňského léta, je zároveň druhým kombíkem v nabídce - byť kombíkem velmi elegantním, a hlavně moderně nazvaným „shooting brake”. Že toto označení ve skutečnosti patří kombíkům s jedním, nikoliv dvěma páry dveří, nechme stranou.
Z jednoho prostého důvodu - podívejte se na něj. Vpředu to možná je normální ceed s pár odlišnými detaily, ale ze strany a zezadu vypadá naprosto úchvatně. Elegance a stylu má na rozdávání. A ve skutečnosti vypadá ještě líp než na fotkách.
Zadní světla jsou kompletně ledková, a byť bych byl rád za couvačky i mlhovky v páru, jsou nádherná; připomínají mi Alfu Stelvio. Jsou spojena linkou přes celou šířku zádě; tento prvek nemá ani Audi A6, musíte pro něj o číslici výš. [celá zpráva]
Obcházím vůz ze všech stran a hledám vizuální nedostatky. Snad jen falešné výdechy po stranách zadního nárazníku jsou zbytečné, byť jsou jasným odkazem na koncept, a slabší verze GT Line má falešné koncovky výfuku, ale to je tak všechno.
Nemůžu se ale zbavit otazníku, proč je proceed najednou kombík, když to dosud byl třídveřový hatchback. Odpověď je veskrze jednoduchá - auta s touto karoserií mají v nižší střední třídě mnohem silnější pozici na trhu než třídveřové hatchbacky či kupé.
Usedám za volant do veskrze známého interiéru - až na sedačky a detaily typu prošívání není uvnitř Proceedu GT ani GT Line nic odlišného od běžného ceedu, takže boduje ergonomií a haptickou odezvou tlačítek, ale ztrácí v některých detailech ovládání. Je tu však lepší audiosystém od JBL a rozdíl v kvalitě přednesu hudby je opravdu znát.
Výborné sedačky, prostorný zavazadelník
Zmíněné sedačky ale stojí za to - mají výborné boční vedení. Bočnice nejsou nastavitelné, to byste od auta za 680 tisíc chtěli příliš, ale i na okruhu drží tělo velmi dobře - byť možná ne tak skvěle jako ty v Renaultu Mégane R.S.
Rozdílu si také všimnou dlouháni na zadních sedačkách. Proceed je o 43 mm nižší oproti Ceedu SW, z čehož jen 10 mm dělá snížení podvozku a 33 mm jiný tvar střechy. Takže aby bylo vzadu víc místa na hlavu, nejenže má stropnice vybrání, ale také byla zadní lavice posunuta dopředu.
Prostoru pro nohy je o 8 mm méně než u kombíku a se 184 cm výšky se sice vejdu “za sebe”, ale přední opěradlo mám mezi koleny, nevejdu se koleny za něj. Na hlavu mám ale místa dost i přesto, že tu je o 40 mm méně místa.
Posunutí zadní lavice se ovšem pozitivně podepsalo na objemu zavazadelníku, který má 594 litrů ve standardním uspořádání. Je to o 31 l méně než u Ceedu SW a nemůžete tu moc spoléhat na zvětšení směrem nahoru, ale i tak je kufr velký dost, větší než např. u Renaultu Talisman, Volva V40 nebo Hyundaie i40.
Podvozek je příjemný, GT Line ale chybí výkon
Proceed ale má být odvážný a emotivní spíš než praktický, takže tlačítkem startuji řadový čtyřválec pod kapotou, řadím za jedna a vydávám se vstříc silničkám v okolí Barcelony. Nejprve jsem dostal klíčky od slabší, 140k verze GT Line. Pohání ji stejná přeplňovaná čtrnáctistovka, jakou jsem testoval v ceedu, a je to základ české nabídky modelu Proceed.
Výbava je samozřejmě bohatá, vůz hlídá mrtvé úhly i jízdní pruhy a pro co nejpohodlnější jízdu po dálnici chybí jen adaptivní tempomat. O chloupek tužší odpružení oproti běžnému ceedu je poznat, ale jízda je pohodlná; jistě i díky základním 17” kolům.
V zatáčkách má spoustu přilnavosti i na vlhkých silnicích a oproti hatchbacku je chování zádě klidnější a jistější, zejména na nerovnostech. Proceed je jen o 30 kg těžší než adekvátní pětidveřový ceed, ale za volantem vám přijde, že přibral nejmíň metrák.
Nedotáčivost na veřejných silnicích, kde je přece jen nutná značná obezřetnost, hledám marně. I pod plynem se proceed drží asfaltu jako klíště. Jen mi občas v kopcích schází výkon a 1,4 T-GDI pod kapotou se mi připomněl turbolagem, tedy prodlevou turbodmychadla, a tak se těším na plnotučné GT.
GT je překvapivě dobré na dálnici i v zatáčkách
Více než dvousetkoňový Proceed GT s manuálním šestikvaltem mi dělá společnost nejprve na dálnici, kde vnímám zejména podvozek, ještě více přitvrzený oproti běžnému ceedu, kterému navíc 18” kola nic nedarují. Je samozřejmě tuhý, ale nerovnosti polyká ochotně a nepohodlí nezažívám.
Přijíždím na okruh a skáču do připraveného GT se sedmistupňovou dvouspojkou. Osahám si trať a přitlačím na pilu - a zjišťuji, že i v takto náročných podmínkách GT překvapivě dobře odolává nedotáčivosti.
Ovšem pod plným plynem v zatáčce je znát tendence podvozku cestovat ven po tečně, pořád se bavíme o předokolce, a opravdu hodně pomáhají zahřáté Micheliny Pilot Sport 4, ale výkon motoru, přilnavost pneumatik i chování podvozku jsou perfektně sladěny.
Dvouspojka i manuál se povedly, ale mouchy mají
Trochu horší to je s dvouspojkovou převodovkou. I ve sportovním režimu musím čekat, než zařadí správný kvalt pro daný úsek trati, a tak záhy beru za pádla pod volantem. Převodovka reaguje na jejich povely rychle a hbitě a ani pod plným plynem není znát pokles zátahu při řazení, na rozdíl např. od Seatu Leon ST Cupra Carbon. [celá zpráva]
Obě motorizace proceedu nabízejí v základu manuální převodovku a tuším - nebo v to spíš doufám -, že si ji vybere víc lidí než dvouspojku, a ne jen kvůli tomu, že tak ušetří 45 tisíc korun. Manuál mě v obou verzích bavil, pracuje se s ním příjemněji než v civilním ceedu, rychlosti zapadají na svá místa velmi hezky. Jen při řazení z dvojky na trojku je třeba vést páku opravdu pečlivě.
Za zmínku také stojí, že je zpřevodována relativně krátce - českých dálničních 130 km/h jede na šestku na zhruba 3200 otáček. Znamená to ale, že pokud zatáčky nejsou opravdu utažené, můžete díky hromadě točivého momentu ve středních otáčkách zůstat na trojce - a řazení mezi třetím a čtvrtým stupněm je perfektní.
Chyby jsou drobné, lákavost velká
Samozřejmě - minusy tu jsou. Zadním oknem není přes zrcátko moc vidět ven, vidím za sebou jen asfalt. Ale zase to zrcátko není příliš nízko a nepřekáží mi ve výhledu do zatáček. Již zmíněná prostornost zadních sedaček není nic moc, jste-li vyššího vzrůstu, a Proceed GT není možné mít s předními mlhovkami, prý kvůli tvarování předního nárazníku.
Jenže tohle jsou relativně detaily, pokud chcete auto, které budete moci skutečně řídit a bude vás to bavit. Stejně jako je civilní ceed nudným dopravním prostředkem, je proceed - v obou verzích, ale jako GT mnohem výrazněji - auto, kterým se velmi rádi svezete po oblíbené okresce. A i díky jeho příznivé ceně to je vážně skvělá nabídka.
Kia Proceed GT Line | |
---|---|
Motor: | 1 353 ccm, řadový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 103 kW (140 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 242 N.m při 1500-3200 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
0-100 km/h: | 9,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 210 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,7-5,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1378-1484 kg |
Délka x šířka x výška: | 4605 x 1800 x 1422 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 594 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena: | 599 980 Kč |
Kia Proceed GT | |
---|---|
Motor: | 1591 ccm, řadový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 150 kW (204 k) při 5500 ot./min |
Max. točivý moment: | 265 N.m při 1500-4500 ot./min |
Převodovka: | šestistupňová manuální/sedmistupňová dvouspojková |
0-100 km/h: | 7,6/7,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 230/225 km/h |
Průměrná spotřeba: | 6,8/6,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1411-1513/1438-1540 kg |
Délka x šířka x výška: | 4605 x 1800 x 1422 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 594 l |
Poháněná náprava: | přední |
Základní cena: | 679 980/724 980 Kč |
Anketa
Je Ceed GT jiný?
Při prezentaci Proceedu GT jsem měl možnost se svézt i s ostrým Ceedem - velmi krátce, ale velmi ostře na okruhu. Po technické stránce je s Proceedem totožný, jen je o něco kratší a o chloupek lehčí.
Působí ale, jako by byl lehčí o metrák a půl. Jeho záď je neklidnější, v zatáčkách víc tancuje a při jízdě na limitu s ním mám o trošku víc práce.
Nedotáčivosti ale odolává úplně stejně skvěle a má stejně vynikající sedačky. Jeho cena v Česku začíná na 614 980 korunách.